۱۳۹۰ آذر ۲۹, سه‌شنبه

منظور عیسی از گوسفندان دیگر

این موضوع (گوسفندان دیگر/ انجیل یوحنا باب 10 آیه 16)
که موجب تفسیرهای گوناگون در میان بعضی از مسیحیان منجمله شاهدان یهوه شده است مرا واداشت تا در مورد این گفته مسیح عیسی بیشتر تحقیق و تفکر کنم و جالب دانستم که این موضوع را از عهد عتیق مورد بررسی قرار دهم. چیزی که من در مورد شبانان از عهد عتیق درک کردم این است که بر طبق  شریعت یهود  شبانان {چوپانان} کسانی بودند که از نظر مذهبی رانده و مطرود بودند. این قشر افراد  ناپاک بحساب میآمدند، چون آنها بر حسب کار و حرفه ای که داشتند نمیتوانستند در روزهای مقدس چون اعیاد که در تقوم یهود از جایگاهی بالای برخوردار بودند، شرکت کنند یا برای مثال زمانی که اسرائیلیان برای انجام مراسم مذهبی به اورشلیم میرفتند تا قربانی بگذارند این چوپانان مجبور بودند که در بیرون از منزل از گوسفندان خود به هر قیمتی مراقبت کنند و دیگر وقتی برای انجام مراسم مذهبشان باقی نمیماند. از نظر مذهب یهود کسانی که شریعت و احکام را بجا نمی آوردند در نتیجه افرادی ناپاک بحساب میآمدند.
ولی در عهد عتیق میبینم خداوند برای مراقبت از قوم برگزیده خویش از زبان انبیاء خود از واژه شبان استفاده کرده و قوم خود را به گوسفندان تشبیه کرده است.
پس ما که قوم تو و گوسفندان مرتع تو هستیم ترا تا بابد شکر خواهیم گفت و تسبیح ترا نسلا بعد نسل ذکر خواهیم نمود.        مزمور باب 79 آیه 13.

 شبانان درآن زمان در طول زندگی خویش با حیوانات بیشتر از انسانها در تماس بودند
و زندگی آنها بیشتر در صحرا و بیابان سپری می شد در حقیقت شبانان همیشه سعی میکردند برای یافتن بهترین مرتعها و سرسبزترین آنها برای تغذیه گوسفندان مدام از جایی به جایی دیگر جا بجا شوند. برای درک این موضوع با همدیگر به مزمور داود نبی و پادشاه اسرائیل مراجعه کنیم:
خداوند شبان من است محتاج بهیچ چیزنخواهم بود* در مرتعهای سبز مرا میخواباند نزد آبهای راحت مرا رهبری میکند* جان مرا برمیگرداند و بخاطر نام خود براههای عدالت هدایتم مینماید* چون در وادی سایه موت نیز راه روم از بدی نخواهم ترسید زیرا تو با من هستی عصا و چوب دستی تو مرا بروغن تدهین کرده و کاسه ام لبریز شده است* هر آینه نیکوئی و رحمت تمام ایام عمرم در پی من خواهد بوده و در خانه خداوند ساکن خواهم بود تا ابدالاباد.           کتاب مزامیر باب 23.
ما میبینم که در آیات فوق خداوند از واژه گوسفند برای قوم اسرائیل و از واژه شبان برای کسی که از این قوم مواظبت میکند استفاده کرده است.
 شاید سوالی در این میان پیش میآید که چرا خداوند از واژه گوسفند برای قوم خویش و یا چرا از واژه شبان برای رهبریت قوم خود استفاده کرده است؟
 دلیل پاسخ به این پرسش را می توان اینطور بیان کرد، فداکاری و محبت  یک شبان و توانایی او در مقابل محافظت گله از حملات گرگ های درنده و پاسداری از آنها موجب انتخاب این واژه از سوی خداوند بوده باشد. دلیل دوم انتخاب این واژه از سوی خداوند، شناسایی یک شبان خوب ازسوی گوسفندان خویش و همچون شناخت  گله از شبان خود میباشد. در این رابطه به گفته انجیل یوحنا توجه کنید:
و اما آنکه از در داخل شود شبان گوسفندان است* دربان بجهت او میکشاید و گوسفندان آواز او را میشنوند و گوسفندان خود را نام بنام میخواند و ایشان را بیرون میبرد زیرا که آواز او را میشاسند* لیکن غریب را متابعت نمیکنند بلکه از او میگریزند زیرا که آواز غریبانرا نمیشناسند.    انجیل یوحنا باب 10 آیات 2 تا 5.
دلیل سوم را باید در محبت یهوه خدا بدانیم چرا که اگر او بخواهد حقیران را برمیگزیند و آنان را سرافراز می سازد، چنانکه چوپانان در عهد عتیق افرادی حقیر و ناپاک محسوب می شدند. به این آیه از عهد عتیق توجه کنید:
فقیر را از خاک برمیافرازد و مسکینرا از مزبله برمیدارد تا ایشانرا با امیران بنشاند و ایشانرا وارث کرسی جلال کرداند زیرا که ستونهای زمین از آن خداوند است و ربع مسکون را بر آنها استوار نموده است.    کتاب اول سموئیل باب 2 آیه 8.
دوستان و حق جویان عزیز، خدا قادر است که با قوت خود افراد فروتن و ضغیف را مورد استفاده قرار دهد تا جلال خود را آشکار کند زیرا افرادی که در نزد دیگران حقیر هستند محبت و حکمت خدا در آنها  بیشترعمل میکند تا افرادی که در امتیاز دنیوی بالاتر هستند نتیجه عمل در چنین افرادی به حساب لیاقت و تلاش و مقام آنها گذاشته خواهد شد ولی در افراد حقیرنتیجه برحسب جلال خدای آسمانها محاسبه میشود. با مطالعه عمیق‌تر کتاب‌مقدس خصوصیت برجستۀ دیگری از شخصیت خدای کتاب‌مقدس در رابطه با این موضوع آشکار می‌شود که با آگاهی به آن، انتخاب شبانان برای‌مان قابل هضم‌تر خواهد بود شبانی که بتواند از گله حفاظت و تغذیه کافه برای آنها فراهم آورد.
زیرا که او خدای ما است و ما قوم مرتع و گله دست او میباشم امروز کاش آواز او را میشنیدید.        کتاب مزمور باب 95 آیه 7.
بدانید که یهوه خداست او ما را آفرید ما قوم او هستیم و گوسفندان مرتع او.
کتاب مزمور باب 100 آیه 3.
در عهد عتیق واقعه انتخاب موسی نبی و داود پادشاه که هر دو نفر آنها کار شبانی میکردند یک اتفاق طبیعی نبود بلکه فراخوانی آنها توسطه یهوه خدای اسرائیل مبنی بر گفته های او بنا شد، که اگر بخواهد حقیر را سرفراز خواهد کرد و به حد رهبری و پادشاهی قومی خواهد رساند. البته زمانی که خدا دید قوم اسرائیل توسطه شبانان برگزیده شده ازگناه وارده آدم توسطه شریعت آگاه شدند او تصمیم گرفت که شبان تازه ای در عهد جدید در نام پسر خود برای قوم اسرائیل بیاورد شبانی از ذریت داود، 
 یک شبان در مقام کاهن اعظم تعیین کند چوپانی که بتوان قوم خود را در مرتعهای سبز تغذیه کند:
و یک شبان برایشان خواهم کماشت که ایشانرا بچراند یعنی بنده خود داود را که ایشانرا رعایت بنماید و او شبان ایشان خواهد بود.              حزقیا نبی باب 34 آیه 23.
همچون میکاه نبی میگوید که این شبان و کاهن اعظم از شهر بیت لحم خواهد آمد:
و تو بیت لحم افراته اگرچه در هزاره های یهودا وکوچک هستی از تو برای من کسی خواهد آمد که بر قوم م اسرائیل حکمرانی خواهد نمود و طلوعهای او از قدیم و از ایام ازل بوده است.                      میکاه باب 5 آیه 3.
اشعیاء نبی میگوید این شبان گله خود را بملایمت رهبری میکند:
او مثل شبان کله خود را خواهد چراند و ببازوی خود بره ها را جمع کرده بآغوش خویش خواهد گرفت و شیر دهندکانرا بملایمت رهبری خواهد کرد.
اشعیاء باب 40 آیه 11.
پس در آیات فوق میبینم که مسیح عیسی شبان قوم اسرائیل و یا به قول کتاب مقدس همان کسی بود که توسطه انبیاء عهد عتیق به قوم بنی اسرائیل وعده داده شده بود. در حقیقت طبق گفته های عهد جدید او برای باز یافتن قوم گمشده بنی اسرائیل فرستاده شد خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
او در جواب گفت فرستاده نشده ام مگر بجهت گوسفندان گم شده خاندان اسرائیل.
انجیل متی باب 15 آیه 24.
بلکه نزد گوسفندان کم شده اسرائیل بروید.
انجیل متی باب 10 آیه 6.
در آیات فوق مشاهده میکنیم که تا زمانی که مسیح عیسی در میان شاگردان بود به آنها فرمان میدهد که فقط به نزد قوم یهود برای بشارت بروید ولی  بعد از مرگ و قیام او از مردگان به شاگردان دستورجدیدی داد که حال بروید امتهای دیگر را بشارت بدهید چنانکه مسیح عیسی در انجیل یوحنا  اشاره میکند، امتهای دیگری بجز قوم یهود هستند که باید وارد آغل شوند. و این نشان میدهد که  دیگر اقوام غیر یهودی به ایمان فرا خوانده شده اند:
و مرا گوسفندان دیگری هست که ا ز این آغل نیستند باید آنها را نیز بیاورم و آواز مرا خواهند شنید و یک گله و یک شبان خواهند شد.   انجیل یوحنا باب 10 آیه 16.
 
همچون پولس رسول در افسسیان میفرماید:
لیکن الحال در مسیح عیسی  شما   {امتهای غیر یهود}  که درآن وقت دور بودید بخون مسیح نزدیک شده اید.
رساله افسسیان باب 2 آیه 13.
پس در نتیجه میبینم که امتهای غیر یهود به گوسفندان دیگر در مثل مسیح عیسی تشبیه شدند، تا همه با هم یعنی یهودی و غیر یهودی به یک ایمان وارد شوند و یک شبان داشته باشند خواهش میکنم به کتاب مکاشفه مراجعه کنید:
زیرا بره که در میان تخت است شبان ایشان خواهد بود و بچشمه های آب حیات ایشانرا راهنمائی خواهد نمود و خدا هر اشکیرا از چشمان ایشان پاک خواهد کرد.
کتاب مکاشفه باب 7 آیه 17.

برادر شما کشیش یوحنا آبیلا مارو

هیچ نظری موجود نیست: