با نزدیک شدن ایام تولد مسیح عیسی و برپای جشن کریسمس
جالب دانستم تا در مورد تاریخ تولد مسیح عیسی مطالبی در این وبلاگ بنویسم.
اکثر مردم دنیا تولد عیسای مسیح را در روز 25 دسامبر جشن میگیرند. اکثر ارامنه و مسیحیان اروپای شرقی که از مسیحیان ارتدکس بحساب میآیند تولد مسیح عیسی را روز ششم ژانویه به عنوان تاریخ ولادت او در نظر گرفتند و یا مسیحیانی که مسیحی دورغین هستند همچون شاهدان یهوه اعتقاد دارند کسی از تاریخ تولد دقیق مسیح آگاهی ندارد و اگر هم از آن روز آگاهی داشته باشند برگزاری سال روز تولّد را مشركانه و غیر قابل قبول میدانند و عقیده دارند هر کس سالروز تولد را جشن بگیرد خدا از او خوشنود نخواهد شد.
دوستان و حق جویان گرامی: برای بدست آوردن اطلاعات دقیق در این رابطه ما میتوانیم با مراجعه به انجیل لوقا و کتاب تواریخ از کتب عهد عتیق تقریبا تاریخ دقیق ولادت مسیح عیسی را پیدا کنیم و شاید شما هم همانند من از نتیجه بدست آمده حیرت زده شوید.
برای جستجو این حقیقت، در ابتدا لازم است داستان پدر یحیی تعمیددهنده یعنی زکریا کاهن را در انجیل لوقا مرور کنیم.
در زمان هیرودیس پادشاه یهودیه، کاهنی میزیست زکریا نام. او از کاهنان گروه ابیّا بود. همسرش الیصابات نیز از تبارِ هارونِ کاهن بود. انجیل لوقا باب 1 آیه 5.
و ایشانرا فرزندی نبود زیرا که الیصابات نازاد بود و هر دو { زکریا و الیصابات} دیرینه سال بودند. واقع شد که چون بنوبت فرقه خود {ابیا} در حضور خدا کهانت میکرد. حسب عادت کهانت نوبت او {زکریا} شد که بقدس خداوند در آمده بخور بسوزاند.
انجیل لوقا باب 1 آیات 7 تا 9.
فرشته بدو گفت ای زکریا ترسان مباش زیرا که دعای تو مستجاب کردیده است و زوجه ات الیصابات برای تو پسری خواهد زائید و او را یحیی خواهی نامید.
انجیل لوقا باب 1 آیه 13.
و چون ایام خدمت او {زکریا} به اتمام رسید بخانه خود رفت* وبعد از آن روزها زن او الیصابات حامله شده ... انجیل لوقا باب 1 آیات 23 و 24.
با ذکر آیات فوق تا اینجا ما میتوانیم نتیجه بگیریم که زکریا پدر یحیی تعمیددهنده از طایفه و خاندان ابیا بوده است.
برای بررسی و ادامه این موضوع حال باید به کتاب اول تواریخ مراجعه کنیم وبینیم که خدا به داود پادشاه چه دستوری در مورد ساخته خانه خدا داده است:
حال بحذر باش زیرا خداوند ترا برگزیده است تا خانه بجهت مقدس او بنا نمایی پس قوی شده مشغول باش* و داود به پسر خود سلیمان نمونه رواق و خانه ها و خزاین و بالاخانه ها و حجره های اندرونی آن و خانه کرسی رحمت* و نمونه هر آنچه را که از روح باو داده شده بود برای صحنهای خانه خداوند و برای همه حجره های گرداگردش و برای خزاین خانه خدا و خزاین موقوفات داد* و برای فرقه های کاهنان و لاویان و برای تمامی کار خدمت خانه خداوند و برای همه اسباب خدمت خانه خداوند.
کتاب اول تواریخ باب 28 آیات 10 تا 13.
در این آیات متوجه میشویم که خداوند دستوری برای بنای خانه مقدس {خانه خدا} صادر میکند.
حال اگر آیات ذیل را مطالعه کنیم خواهیم فهمید که برای کهانت خانه خدا، 24 طایفه از بنی هارون {پسران هارون} انتخاب و برای این کار تقسیم شدند.
و این است فرقه های بنی هارون* پسران هارون ناداب و ابیهو و العازار و ایتامار* و ناداب و ابیهو قبل از پدر خود مردند و پسری نداشتند پس العازار و ایتامار به کهانت پرداختند* و داود با صادوق که از الغازار بود و اخیملک که از بنی ایتارمار بود ایشانرا بر حسب وکالت ایشان بر خدمت ایشان تقسیم کردند* و از پسران الغازار مردانیکه قابل ریاست بودند از بنی ایتارمار یافت شدند پس شانزده رئیس خاندان ابآ از بنی الغازار و هشت رئیس خاندان ابآ از بنی ایتار معین کردند. کتاب اول تواریخ باب 24 آیات 1 تا 4.
انتخاب این همه کاهن از خاندان هارون برای این بود که کاهنان به نوبت در تمامی طول سال به خدمت در خانه مقدس {خانه خدا} مشغول باشند.
کلام خدا میگوید بعد از مشخص شدن این گروه برای کهانت باید در میان آنها قرعه میانداختند تا هر گروه بداند چند مرتبه در خانه خدا خدمت کنند. به این آیات توجه کنید:
و قرعه اول برای یهویاریت بیرون آمد و دوم برای یدعیا* و سوم حاریم و چهارم برای سعوریم* و پنجم برای ملکیه و ششم برای میامین* و هفتم برای هقوص و هشتم برای ابیا* و نهم برای یشوع و دهم برای شکنیا* و یازدهم برای الیاشیب و دوازدهم برای یاقیم* و سیزدهم برای حفه و چهارم برای یشبآب* و پانزدهم برای بلجه و شانزدهم برای امیر* و هفدهم برای حیزیر و هجدهم برای هفصیص* و نوزدهم برای فتحیا و بیستم برای یحرقیئیل* و بیست و یکم برای یاکین و بیست و دوم برای جامول* و بیست و سوم برای دلایا و بیست و چهارم برای معزیا. کتاب اول تواریخ باب 24 آیات 7 تا 19.
در ادامه در آیه 19 کلام خدا نسبت به خدمت و وظیفه کاهنان چنین میگوید:
پس این است وظیفهها و خدمتهای ایشان به جهت داخل شدن در خانۀ خداوند برحسب قانونی که بهواسطۀ پدر ایشان هارون موافق فرمان یهوه خدای اسرائیل به ایشان داده شد کتاب اول تواریخ باب 24 آیه 19.
طبق نوشته های عهد عتیق کاهنان باید دوره کار و خدمت را برای کهانت خدای خدا هفت روز و در روزسبت {شبات} شروع میکردند به این آیات توجه کنید:
و برادران ایشان که در دهات خود بودند هر هفت روز بنوبت با ایشان میآمدند.
کتاب اول تواریخ باب 9 آیه 25.
پس لاویان و تمامی یهودا موافق هر چه یهویاداع کاهن امر فرمود عمل نمودند و هر کدام کسان خود را خواه از آنانیکه در روز سبت داخل میشدند و خواه ازآنانیکه در روز سبت بیرون میرفتند برداشتند زیرا که یهویاداع کاهن فرقه ها را مرخص نفرمود.
کتاب تواریخ دوم باب 23 آیه 8.
عهد عتیق به ما میگوید در سال سه نوع عید در اسرائیل وجود داشت این اعیاد عبارت بودند: از عید فطیر، عید هفته ها و عید خیمه ها که در آن باید همه مردان اسرائیل برای مراسم و برگزاری این سه عید به اورشلیم در حضور خدا سفرکنند. پس در نتیجه باید همه و تمامی کاهنان خدا برای برگزاری این اعیاد و نیاز مردم اسرائیل در این مراسم در اروشلیم حضور پیدا میکردند. خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
سه مرتبه در سال جمیع ذکورانت بحضور یهوه خدایت در مکانیکه او برگزیند حاضر شوند یعنی در عید فطیر و عید هفته ها و عید خیمه ها و بحضور خداوند تهی دست حاضر نشوند. کتاب تثنیه باب 16 آیه 16.
دوستان و حق جویان عزیز، تا اینجا متوجه شدیم که برای کهانت خانه خدا به 24 کاهن از خاندان هارون احتیاج بود.
و حال باید دوره یک سال خدمت این کاهنان را در خانه مقدس بررسی کنیم. همانطوری که میدانیم تقوم سال یهود در ماه نیسان در فصل بهار شروع میشود. پس طبق آیات گفته شد طایفه یهویاریب اولین (1) تباری بودند که وظیفه داشتند به مدت یک هفته یعنی هفت روز در خانه خدا خدمت کنند. چنانکه کلام خدا یادآوری میکند هفته دوم مسئولیت خدمت به عهده خاندان یدعیا (2) میباشد.
طبق نوشته های مقدس هفته سوم باید عید نان فطیر برگزار می شد پس همانطوری که در کتاب تثنیه نوشته شده است باید همه کاهنان برای خدمت در خانه مقدس حضور داشته باشند و بعد از آن دوباره خدمت کاهنان بترتیب شروع می شد و این بار خاندان سوم (3) این وظیفه را به عهده داشت یعنی کاهنان خاندان حاریم. وبعد از آن خاندان چهارم (4) سعوریم و بعد پنجم (5) ملکیه و بعد ششم (6) میامین و بعد هفتم (7) هقوص و بعد هشتم(8) نوبت خدمت ابیا و بعد نهم (9) یشوع و بعد دهم (10) شکنیا و بعد یازدهم (11) الیاشیب و بعد دوازدهم (12) یاقیم و بعد سیزدهم (13) حفه و بعد چهاردهم (14) یشبآب و بعد پانزدهم (15) بلجه و بعد شانزدهم (16) امیر و بعد هفدهم (17) حیزیر و بعد هجدهم (18) هفصیص و بعد نوزدهم (19) فتحیا و بعد بیستم (20) یحرقیئیل و بعد بیست و یکم (21) یاکین و بعد بیست و دوم (22) جامول و بعد بیست و سوم (23) دلایا و در آخر بیست و چهارم (24) معزیا.
بعد از اتمام دور خدمت همه 24 طایفه دوباره به صورت زنجیری نوبت به خاندان اول میرسید و باز به ترتیب خاندان دوم ، سوم و تا به آخر ادامه پیدا میکرد. این برنامه میبایستی در 51 هفته و یا 357 روز دنبال می شد و این تعداد روز برای روزهای یهودیان که 354 روز طبق سال قمری بود کافی میبود و اگر 354 روز یهود را در نظر بگیریم پس در طول سال دو بار به هر کاهنی این فرصت داده می شد که در خانه مقدس خدا خدمت کند و در این رابطه باید سه (3) دوره اعیاد مهم یهود را به دور خدمت ایشان اضافه کنیم که در این صورت در طول یک سال خدمت به هر یک از 24 طایفه پنج (5) هفته خدمت و کهانت در خانه خدا میرسید.
حال که کاهنان و دوره خدمت آنها در خانه مقدس مشخص شد دوباره به زمان زکریا کاهن، همسر الیصابات برمیگردیم یک بار دیگر دو آیه از انجیل لوقا را مرور میکنیم:
و چون ایام خدمت او {زکریا} به اتمام رسید بخانه خود رفت* وبعد از آن روزها زن او الیصابات حامله شده ... انجیل لوقا باب 1 آیات 23 و 24.
همانطوری که بیان کردم ماه نیسان یهود در فصل بهار مصادف با ماه فروردین و مصادف با ماه مارس و آوریل میلادی است. از آنجا که دوره خدمت این 24 گروه کاهنان از ماه نیسان شروع می شد، پس زکریا کاهن بر اساس دوره خدمت خود باید هفته دهم (10) را در خانه خدا خدمت میکرد.
طبق خدمت ابیا کاهن، زکریا کاهن که از ذریت او بود میبایست در دوره هشتم (8) در خانه خدا خدمت میکرد، اما به دلیل برگزاری دو عید فطیر و عید هفته ها که به ترتیب در 15 تا 21 ماه نیسان و 6 ماه سیوان بود، پس هفته خدمت و مسئولیت زکریا کاهن در دومین سبت {شبات} از ماه سوم که ماه سیوان و مصادف با اردیبهشت / خرداد و مصادف با ماه مه و ژوئن بود شروع می شد. لازم به ذکر است که هر دو عید مذکورقبل از برگزاری دوره خدمت زکریا کاهن بودند.
برای درک بهتر این موضوع خواهش میکنم به جدول ذیل توجه کنید:
ماه سوم
|
ماه دوم
|
ماه اول
|
------
|
سیوان
خرداد
می/ژوئن
|
زیف/لیعاار
اردیبهشت
آوریل/می
|
ابیت/ نسیان
فروردین
مارچ/آوریل
| |
خدمت همه کاهنان در ایام پنطیکاست
|
چهارم / دوره خدمت سعوریم
|
دوره خدمت یهودیاریب
|
هفته اول
|
هشتم / دوره خدمت ابیا*
|
پنجم / دوره خدمت ملکیه
|
دوره خدمت یدعیا
|
هفته دوم
|
نهم / دوره خدمت یشوع
|
ششم / دوره خدمت میامین
|
دوره خدمت تمامی کاهنان در عید فطیر
|
هفته سوم
|
دهم / دوره خدمت شکینا
|
هفتم / دوره خدمت هقوص
|
دوره خدمت حاریم
|
هفته چهارم
|
طبق نوشته های مقدس در انجیل لوقا زکریا پس از اتمام دوره کهانت خود در خانه مقدس در سومین سبت از ماه سیوان به خانه نزد همسرش الیصابات بازگشت و طولی نکشید که الیصابات حامله شد. احتمالا مادر یحیی تهمیددهنده پس از سومین سبت از ماه سیوان به یحیی آبستن شد.
و چون ایام خدمت او {زکریا} به اتمام رسید بخانه خود رفت* و بعد از آن روزها زن او الیصابات حامله شده مدت پنج ماه خود را پنهان نمود... انجیل لوقا باب اول آیات 23 و 24.
نقطه مهم و با اهمیت را ما میتوانیم درآیات ذیل دنباله کنیم: خواهش میکنم به این توجه کنید:
و اینک الیصابات از خویشان تو {مریم} نیز در پیری به پسری حامله شده و این ماه ششم است گرچه همه او را نازاد می خواندند. انجیل لوقا باب اول آیه 36.
در آنروزها مریم برخاست و به بلدی از کوهستان یهودیه بشتاب رفت* و بخانه زکریا در آمده به الیصابات سلام کرد. انجیل لوقا باب اول آیه 39 و 40.
و مریم قریب به سه ماه نزد وی ماند پس بخانه خود مراجعت کرد.
انجیل لوقا باب اول آیه 56.
با توجه به آیات بالا اگر از تاریخ بسته شدن نطفه یحیی تعمیددهنده در اواخره ماه سیوان یعنی ماه سوم شش ماه به جلو برویم، درست به اواخر ماه کیسلو یعنی ماه نهم می رسیم یعنی تقریبا در آذر ماه و حوالی ماه نوامیر و دسامبر میلادی. که به احتمال زیاد مریم به عیسی مسیح در آن روزها به واسطه روح القدس آبستن شده است.
حال اگر طبق نوشته های مقدس نطفه یحیی زمان کوتاه ای از سومین روز سبت از ماه سیوان بسته شده باشد، و این را هم در نظر بگیریم که بر اساس 10 ماه قمری که معادل 40 هفته است جلو برویم پس به ماه نیسان می رسیم که احتمالا یحیی تعمیددهنده در اواسطه این ماه بدنیا آمده است که مصادف با عید پسح و عید فطیر است. امروزه هم یهودیان طبق رسم عید پسح به نشانه انتظار آمدن الیاس نبی در آن هفته بر سر سفره جام شراب مخصوصی میگذارند گویا این رسم بر طبق پیشگویی ملاکی نبی است:
اینک من ایلیای نبی را قبل از رسیدن روز عظیم و مَهیب خداوند نزد شما خواهم فرستاد. کتاب ملاکی باب 4 آیه 5.
شاید در این رابطه دوستان و حق جویان گرامی سوال کنند آیا مگر یحیی تعمیددهنده همان الیاس نبی است؟ پاسخ این پرسش را میتوان در انجیل متی جستجو کرد:
شاگردان از او پرسیدند: چرا علمای دین میگویند که نخست الیاس باید بیاید؟ عیسی پاسخ داد: البته که الیاس میآید و همه چیز را اصلاح میکند. اما به شما میگویم که الیاس آمده است، ولی او را نشناختند و هر چه خواستند با وی کردند. به همینسان پسر انسان نیز به دست آنان آزار خواهد دید. آنگاه شاگردان دریافتند که دربارۀ یحیی تعمیددهنده با آنها سخن میگوید. انجیل متی باب 17 آیات 10 تا 13.
جبرآئیل فرشته یهوه خدا، زمانی که بر زکریا کاهن در خانه مقدس ظاهر شد تلویحا اشاره کرد که یحیی همان الیاس نبی میباشد:
او به روح و قدرت الیاس، پیشاپیش خداوند خواهد آمد تا دل پدران را بسوی فرزندان، و عاصیان را بسوی حکمتِ پارسایان بگرداند، تا قومی آماده برای خدمت خداوند فراهم سازد. انجیل لوقا باب اول آیه 17.
برای به نتیجه رسیدن این موضوع حال باید به تولد مسیح عیسی از مریم باکره متمرکز شویم. طبق آیات انجیل لوقا مریم باکره 6 ماه پس از باردار شدن الیصابات به مسیح عیسی آبستن شد. همانطوری که قبلا نوشتم بر اساس تقوم یهود اگر شش ماه به جلو برویم احتمالا به ولادت مسیح عیسی میرسیم. حال باید از پانزدهمین روز از ماه نیسان همان ماه اول، به پانزدهمین روز ماه تیشری یعنی همان ماه هفتم برویم. اگر این کار را انجام دهیم دقیقا مصادف با روز اولین عید خیمه ها میشویم پانزدهمین روز از ماه تیشری شروع سومین و آخرین عید سال یهود میباشد که در آن همه ذکور اسرائیل جهت عبادت باید در خانه مقدس در اورشلیم گرد بیایند. به این آیه توجه کنید:
بنی اسرائیل را خطاب کرده بگو در روز پانزدهم این ماه هفتم عید خیمه ها هفت روز برای خداوند خواهد بود. سفر لاویان باب 23 آیه 34.
برای درک بهتر موضوعات بالا خواهش میکنم به جدول ذیل توجه کنید:
عیسی مسیح
|
یحیی تعمیددهنده
|
معادل ماه های میلادی و ایرانی
|
ماه های یهود
|
در 4 ماهگی
|
تولد یحیی 15 نیسان
|
مارچ/آوریل - فروردین
|
ابیب/نیسان
|
در 5 ماهگی
|
- - - -
|
آوریل/می - اردیبهشت
|
زیف/لیعار
|
در 6 ماهگی
|
بسته شدن نطفه
|
می/ژوئن - خرداد
|
سیوان
|
در 7 ماهگی
|
در 1 ماهگی
|
ژوئن/جولای – تیر
|
تموز
|
در 8 ماهگی
|
در 2 ماهگی
|
جولای/آگوست - مرداد
|
آب/او
|
در 9 ماهگی
|
در 3 ماهگی
|
آگوست/سپتامبر – شهریور
|
الول
|
ولادت عیسی 15 تیشیر
|
در 4 ماهگی
|
سپتامبر/اکتبر - مهر
|
اتانیان/تیشیر
|
- - - -
|
در 5 ماهگی
|
اکتبر/نوامبر – آبان
|
بول/مرهشوان/هشوان
|
بسته شدن نطفه
|
در 6 ماهگی
|
نوامبر/دسامبر - آذر
|
چیسلبو/چسلیو
|
در 1 ماهگی
|
در 7 ماهگی
|
دسامبر/ژانویه - دی
|
تبت/شوات
|
در 2 ماهگی
|
در 8 ماهگی
|
ژانویه/فوریه - بهمن
|
شبات/ شوات
|
در 3 ماهگی
|
در 9 ماهگی
|
فوریه/مارچ - اسفند
|
آذار
|
حال باز برمیگردیم به تولد مسیح عیسی، اشعیاء نبی در مورد ولادت عیسی چنین پیشگویی کرد:
بنابراین خود خداوند به شما آیتی خواهد داد: اینک باکره حامله شده پسری خواهد زایید، و نام او را عمانوئیل خواهد خواند. کتاب اشعیاء نبی باب 7 آیه 14.
انجیل لوقا در مورد تولد مسیح عیسی چنین میگوید:
و نخستین فرزندش را که پسر بود بهدنیا آورد. او را در قنداقی پیچید و در آخوری خوابانید، زیرا در مهمانسرا جایی برایشان نبود. در آن نواحی، شبانانی بودند که در صحرا بسر میبردند و شبهنگام از گلۀ خود پاسداری میکردند. ناگاه فرشتۀ خداوند بر آن ظاهر شد، و نور جلال خداوند بر گردشان تابید. شبانان سخت وحشت کردند،...اما فرشته به آنان گفت: “مترسید، زیرا بشارتی برایتان دارم. خبری بس شادیبخش که برای تمامی قوم است: امروز در شهر داوود نجاتدهندهای برای شما به دنیا آمد. او خداوند مسیح است. انجیل لوقا باب 2 آیات 7 تا 11.
طبق آیات فوق متوجه میشویم که مریم و یوسف به اجبار در یک آخور (طویله) ساکن شدند دو علت برای نبود جا درمهمانخانه های اورشلیم و مناطق اطراف این شهروجود داشت. علت اول : برای اینکه در آن زمان تمامی ساکن یهودیه به حکم اوغسطس برای نام نویسی به زاده گاه خویش مراجعه کرده بودند و علت دوم : تمامی مردان اسرائیلی برای شرکت در عید خیمه ها به اورشلیم و مناطق اطراف سفر کرده بودند.
همانطوری که خواندیم عید خیمه ها هشت روزطول میکشید به این آیات توجه کنید:
هفت روز هدیه آتشین برای خداوند بگذارنید و در روز هشتم جشن مقدس برای شما باشد و هدیه آتشین برای خداوند بگذارنید این تکمیل عید است هیچ کار از شغل مکنید.
سفر لاویان باب 23 آیه 36.
در روز پانزدهم ماه هفتم چون شما محصول زمین را جمع کرده باشید عید خداوند را هفت روز نگاه دارید در روز اول آرامی سبت خواهد بود و در روز هشتم آرامی سبت.
سفر لاویان باب 23 آیه 39.
همانطوری که همگان میدانند، یهودیان نوزادان پسر را در اسرائیل پس از هفت روز یعنی در روز هشتم طی مراسمی به خدا وقف می کردند و نشانه این وقف برای ایشان ختنه شدن نوزادان پسر بود. نکته جالب توجه عید خیمه ها، عید هشت روزه بوده آن است.
در روز هشتم، چون زمان ختنۀ نوزاد فرا رسید، او را عیسی نام نهادند. این همان نامی بود که فرشته، پیش از قرار گرفتن او در رحمِ مریم، بر وی نهاده بود. انجیل لوقا باب 2 آیه 21.
پس بنابراین برای مسیح عیسی در دوره کودکی در روز هشتم از عید خیمه ها که روز آخر عید و روز شبات بود مراسم ختنه برگزار گردید. امروزه یهودیان برای مراسم ختنه عید جداگانه بنام شمینی آتزرت (שמיני עצרת ) برپا میکنند.
دوستان و حق جویان گرامی، ظاهرا با دنبال کردن این موضوع و با تکیه به آیات کتاب مقدس میتوانیم بگویم که مسیح عیسی در روز پانزدهم ماه تیشیر در اولین روز عید خیمه ها ولادت پیدا کرده است و این تاریخ مصادف با ماه مهر و ماه سپتامبر و اکتبر میلادی است و نه 25 دسامبر میلادی.
برادر شما یوحنا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر