تعمید با روشهای زیاد در میان مسیحیان جهان مرسوم است. بعضی جماعتها در کلیسا برای انجام این عمل شخص تعمید گیرنده را کاملا در آب فرو میبرند و بعضی دیگر فقط با پاشیدن چند قطره آب این عمل را انجام میدهند و یا حتی در بعضی از جماعتها کودکان را تعمید و در بعضی دیگر تعمید فقط مختص بزرگسالان است.
هدف من از بیان موضوعات بالا این نیست که این موضوع را بزرگ و اختلافات را عمیقتر نشان دهم بلکه برعکس هدف نشان دادن حقیقت و جزئیات درست تعمید است.
تعمید در زبان یونانی به معنای بابتیزو یعنی فرو رفتن در زیر آب است. فعل باپتیزو معمولا موقعی توسط يونانيان بکار برده میشد که آنها برای برداشتن آب و يا ساير مايعات ظرفی را در داخل ظرف ديگری فرو میبردند. درعهد عتیق آیات متعددی در مورد استفاده کردن از آب قید شده است. استفاده از آب در عهد عتیق به دو مورد اشاره میکند اول: نشانه طهارت و تقدس دوم نشانه تجدید میثاق یهوه خدا با قوم بنی اسرائیل.
اشاره اول : طهارت و تقدس خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
و پیراهن کتان مقدس را بپوشد و زیر جامه کتان بر بدنش باشد وبکمربند کتان بسته شود و بعمامه کتان معمم باشد اینها رخت مقدس است پس بدن خود را بآب غسل داده آنها را بپوشد. کتاب لاویان باب 16 آیه 4.
خداوند بموسی گفت نزد قوم برو و ایشانرا امروز و فردا تقدیس بما و ایشان رخت خود را بشویند و در روز سیم مهیا باشید زیرا که در روز سیم خداوند در نظر تمامی قوم بر کوه سینا نازل شود. کتاب خروج باب 19 آیات 10 و 11.
اشاره دوم: نشانه تجدید میثاق با قوم بنی اسرائیل در زمان کهن:
و شما را میان امتها میگیرم و از جمیع کشورها جمع میکنم و شما را در زمین خود در خواهم آورد و آب پاک بر شما خواهم پاشید و طاهر خواهید شد و شما را از همه نجاسات و از همه بتها شما طاهر خواهم کرد و دل تازه بشما خواهم داد و روح تازه در اندرون شما خواهم نهاد و دل سنگیرا از جسد شما دور کرده دل کوشتین شما خواهم داد و روح خود را در اندرون شما خواهم نهاد و شما را بفرایض خود سالک خواهم گردانید تا احکام مرا نگاه داشته آنها را بجا آورید. کتاب حزقیال نبی باب 36 آیات 24 و 27.
هر گاه درعهد عتیق از عهد و پیمان صحبت بعمل میآید اشاره به پیمان و عهد خدا با ابراهیم است که با او عهد و پیمان بست. به این آیه توجه کنید:
و عهد خویش را در میان خود و تو و ذریتت بعد از تو استوار کردانم که نسلا بعد از نسل عهد جاودانی باشد تا ترا و بعد از تو ذریت ترا خدا باشم. پیدایش باب 17 آیه 7.
و آب پاک بر شما خواهم پاشید و طاهر خواهید شد و شما را از همه نجاسات و از همه بتها شما طاهر خواهم کرد و دل تازه بشما خواهم داد و روح تازه در اندرون شما خواهم نهاد . کتاب حزقیال نبی باب 36 آیه 25.
هر دو آیه فوق که از کتاب پیدایش و کتاب حزقیال نبی نقل و قول شده بطورجدایی ناپذیری به هم ارتباط دارند، هم طهارت و هم تقدس در تعمید در زمان عهد جدید مشهود است اگر به تعمید دادن یحیی نبی توجه کنیم و هر دو مورد بطور آشکار و به طور وضوع مشخص است.
همانطوری که میدانیم کار یحیی تعمید دهنده آماده ساختن قوم اسرائیل برای ورود مسیحا بود قوم اسرائیل باید بار دیگر چنانکه کتب مقدس پیشگویی کرده بود به سوی خدا مراجعه میکرد تا عهد جدید به تحقق بپیوندد.
یحیی تعمید دهنده در بیابان ظاهر شد و بجهه آموزش گناهان به تعمید توبه موعظه مینمود.
انجیل مرقس باب اول آیه 4.
بعد از اینکه یحیی نبی شروع به تعمید دادن گناهکار کرد نوشتهای عهد جدید به طور واضحتر در مورد معنایی تعمید سخن به میان آوردند.
.برای نمونه کلام خدا میگوید با تعمید گرفتن تولد تازه اتفاق میافتد:
امّا چون مهربانی و انساندوستی نجاتدهندۀ ما خدا آشکار شد، ما را نه به سبب کارهای نیکویی که کرده بودیم، بلکه از رحمت خویش نجات بخشید، به غسل تولد تازه و نو شدنی که از روحالقدس است؛ که او را به فراوانی بر ما فروریخت، به واسطۀ منجی ما عیسی مسیح، تا به فیض او پارسا شمرده شده، بنابر امید حیات جاویدان، به وارثان بدل گردیم.
رساله تیطس باب 3 آیه 4 تا 7.
و یا تعمید در روح القدس.
زیرا همۀ ما، چه یهود و چه یونانی، چه غلام و چه آزاد، در یک روح تعمید یافتیم تا یک بدن را تشکیل دهیم؛ و همۀ ما از یک روح نوشانیده شدیم. رساله قرنتیان باب 12 آیه 13.
و یا تعمید در وجدانی پاک
و آن آبْ نمونۀ تعمیدی است که اکنون نیز شما را نجات میبخشد، تعمیدی که نه زدودنِ آلودگی تن، بلکه تعهدِ وجدانیْ پاک است به خدا. رساله اول پطرس باب 3 آیه 21.
و یا تعمید در جهت آمرزش گناهان
پِطرُس بدیشان گفت: «توبه کنید و هر یک از شما به نام عیسی مسیح برای آمرزش گناهان خود تعمید گیرید که عطای روحالقدس را خواهید یافت. اعمال رسولان باب 2 آیه 38.
و همچون تعمید در مرگ و قیام مسیح عیسی
پس چه گوییم؟ آیا به گناه کردن ادامه دهیم تا فیض افزون شود؟ هرگز! ما که نسبت به گناه مردیم، چگونه میتوانیم به زندگی در آن ادامه دهیم؟ آیا نمیدانید همۀ ما که در مسیحْ عیسی تعمید یافتیم، در مرگ او تعمید یافتیم؟ پس با تعمید یافتن در مرگ، با او دفن شدیم تا همانگونه که مسیح بهوسیلۀ جلال پدر، از مردگان برخیزانیده شد، ما نیز در زندگی نوینی گام برداریم. رساله رومیان باب 6 آیه 1 تا 6.
معنایی دیگری که برای تعمید باید در نظر گرفت جدایی ازجهان و پیوستن به جماعت خدا و کردارمسیحایی بر طبق اراده پدر آسمانی.
امّا چون مهربانی و انساندوستی نجاتدهندۀ ما خدا آشکار شد، ما را نه به سبب کارهای نیکویی که کرده بودیم، بلکه از رحمت خویش نجات بخشید، به غسل تولد تازه و نو شدنی که از روحالقدس است؛ که او را به فراوانی بر ما فروریخت، به واسطۀ منجی ما عیسی مسیح، تا به فیض او پارسا شمرده شده، بنابر امید حیات جاویدان، به وارثان بدل گردیم.
رساله تیطس باب 3 آیات 4 تا 7.
و آن آبْ نمونۀ تعمیدی است که اکنون نیز شما را نجات میبخشد، تعمیدی که نه زدودنِ آلودگی تن، بلکه تعهدِ وجدانیْ پاک است به خدا. رساله اول پطرس باب 3 آیه 21.
زیرا همۀ ما، چه یهود و چه یونانی، چه غلام و چه آزاد، در یک روح تعمید یافتیم تا یک بدن را تشکیل دهیم؛ و همۀ ما از یک روح نوشانیده شدیم. رساله قرنتیان باب 12 آیه 13.
پِطرُس بدیشان گفت: «توبه کنید و هر یک از شما به نام عیسی مسیح برای آمرزش گناهان خود تعمید گیرید که عطای روحالقدس را خواهید یافت. اعمال رسولان باب 2 آیه 38.
پس با تعمید یافتن در مرگ، با او دفن شدیم تا همانگونه که مسیح بهوسیلۀ جلال پدر، از مردگان برخیزانیده شد، ما نیز در زندگی نوینی گام برداریم. رساله رومیان باب 6 آیه 4.
ولی هرگز نباید فراموش کنیم که تعمید راهی برای خالی شدن از گناهان است متاسفانه بعضی از مسیحیان فکر میکنند که به وسیله تعمید بخشش گناهان تمام میشود اما ما نباید فراموش کنیم بخشش گناهانمان بواسطه ایمان به مسیح عیسی در تعمید تحقق خواهد یافت که بجای ما گناه موروثی را حمل کرد و کشته شد.
همچنان که در راه پیش میراندند، به آبی رسیدند. خواجهسرا گفت: بنگر، اینک آب مهیاست! آیا تعمید گرفتن مرا مانعی است؟ فیلیپُس گفت: اگر با تمام دل ایمان آوردهای، مانعی نیست.» خواجهسرا گفت: ایمان دارم که عیسی مسیح پسر خداست.
اعمال رسولان باب 8 آیات 36 و 37.
هرکه ایمان آوَرَد و تعمید گیرد، نجات خواهد یافت. امّا هرکه ایمان نیاورد، محکوم خواهد شد. انجیل مرقس باب 16 آیه 16.
در آیات فوق تعمید یک هدف را نشان میدهد: بدون ایمان ما نجات پیدا نخواهیم کرد بلکه ایمان به همراه تعمید میتواند ما را نجات دهد و در عوض هر که ایمان نیاورد محکوم خواهد شد و بر او حکم خواهد شد چنانکه انجیل مرقس اشاره میکند.
تعمید فرمان و دستوری است که مسیح عیسی بعد از اینکه از مردگان قیام کرد به حواریون داده و ازایشان خواست که این عمل را در حق کسانیکه به او ایمان بیاورند انجام دهند:
پس رفته همه امتها را شاگرد سازید و ایشانرا باسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید.
انجیل متی باب 28 آیه 19.
عیسی مسیح خود در زمان شروع خدمتش از دست یحیی تعمید دهنده تعمید گرفت تا عدالت خدا برقرار شود تعمید گرفتن او بخاطر گناه نبود بلکه بخاطر رعایت شدن عدالت خدا و اتحاد با انسان گناه کاربود. به این آیه توجه کنید:
آنگاه عیسی از جلیل به رود اردن آمد تا از دست یحیی تعمید گیرد. ولی یحیی کوشید او را از این کار بازدارد و به او گفت: مَنَم که باید از تو تعمید بگیرم، و حال تو نزد من میآیی؟ عیسی در پاسخ گفت: بگذار اکنون چنین شود، زیرا شایسته است که ما پارسایی را بهکمال تحقق بخشیم. پس یحیی رضایت داد. چون عیسی تعمید یافت، بیدرنگ از آب برآمد. هماندم آسمان گشوده شد و او روح خدا را دید که همچون کبوتری فرود آمد و بر وی قرار گرفت. سپس ندایی از آسمان دررسید که این است پسر محبوبم که از او خشنودم. انجیل متی باب 3 آیات 13 تا 17.
این پیغامی است از کتاب مقدس در مورد پیمان و عهد شکسته ای که میان خدا و انسان رخ داد که توسطه یک انسان از بین رفت و توسطه یک انسان دیگر بهبود یافت.
تعمید با فرو رفتن کامل بدن در آب صورت میگیرد تا با بکار گرفتن این عمل معنایی بابتیزو انجام شود و این واژه بصورت درست در تعمید رعایت شود:
عيسی پس از تعميد، فوراً از آب بيرون آمد . . انجیل متی 3 آیه 16.
پس حکم کرد تا عرابه را نگاه دارند و فيليپس با خواجه سرا هر دو داخل آب فرود شدند پس او را تعمید داد و چون از آب بالا آمدند روح خداوند فیلپس را برداشته ...
اعمال رسولان باب 8 آیات 38 و 39
موضوع مقاله بعدی از این قرار است تعمید در نام چه کسی؟
در خاتمه همه شما عزیزان را به مسیح عیسی میسپارم.
برادر شما یوحنا محبت و فیض
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر