همانطوری که در مقاله (گناه طبق نظریه کتاب مقدس) اشاره کردیم گناه توسط یک آدم وارد این جهان شد و بنی آدم را لمس کرد و ایشان به گناه آغشته شدند که موجب جدایی و دیواری میان خدا و انسان شد.
لهذا همچنانکه بوساطت یک آدم گناه داخل جهان گردید و بگناه موت و باینگونه موت بر همه مردم طاری گشت از آنجا که همه گناه کردند. رساله رومیان باب 3 آیه 23.
سقوط انسان نه تنها بر رابطه بشر با خدا تاثیر گذاشت بلکه در نهایت شکافی در رابطه او با خدا گردید و سیر سقوط انسان با قتل هابیل توسط برادرش قائن عمیقتر شد و این گناه از نسلی به نسل دیگر منتقل شد و همگان را فرا گرفت. چنانکه کتاب مقدس در رساله رومیان اشاره میکند:
همه گناه کردن و از جلال خدا قاصرند. رساله رومیان باب 3 آیه 23
در مقاله (گناه طبق نظریه کتاب مقدس) تعریفی که برای گناه کردیم از این قرار بود: طغیان بر علیه اراده خدا گناه بحساب میآید. در حقیقت گناه شکستن قوانین خداوند است که انسان انجام میدهد.
کلام خدا در رساله یوحنا باب 3 آیه 4 میگوید:
و هر که گناهرا بعمل میآورد بر خلاف شریعت عمل میکند زیرا گناه مخالف شریعت است.
همانطوری که در مقاله (گناه طبق نظریه کتاب مقدس) گفتیم خداوند نمی توانست بدون مقدمه آدم و حوا را از گناهی که انجام دادند ببخشد براینکه عدل و عدالت خدواند زیر سوال میرفت.
حال همین خدای عادل اگر بابت گناه وارده به بنی آدم توجه ای نمیکرد باز در اینصورت عدالت و رحمانیتش زیر سوال میرفت.
پس میبایستی بابت ورود گناه راه خروجی هم برای رفع این معضل چاره ای بیاندیشید. در ابتدا خدا لازم دید به انسان ثابت کند او در گناه آدم گرفتار شده است.
بعد از زیاد شدن نسل آدم خدا تصمیم گرفت خود گناه را برای بشر آشکار کند و به او بگوید تو گناهکار هستی، پس بهترین راه راه خود کشفی و دوستی با انسان بود .
در آغاز آشنایی او بعد از خنوخ و نوح ابرام (ابراهیم) را برای دوستی انتخاب کرد. برای درک این موضوع به کتاب پیدایش بابهای 12، 13، 14، 15، 16 و 17 مراجعه کنید.
اما من اینک عهد من باتست و تو پدر امتهای بسیاری خواهی بود و نام تو بعد از این ابرام خوانده نشود بلکه نام تو ابراهیم خواهد بود زیرا که ترا پدر امتهای بسیاری گردانیدم. کتاب پیدایش باب 17 آیات 4 و 5.
بعد از آشنایی با ابراهیم و شناخت او از خدا، خداوند اسحق فرزند ابراهیم را انتخاب کرد به این آیه توجه کنید:
خدا گفت بتحقیق زوجه ات ساره برای تو پسری خواهد زائید و او را اسحق نام بنه و عهد خود را با وی استوار خواهم داشت تا با ذریت او بعد از او عهد ابدی باشد. کتاب پیدایش باب 17 آیه 19.
در ادامه خداوند با ذریت اسحق، یعنی یعقوب پیمان بست و نام او را اسرائیل خواند و او را انتخاب کرد به این آیه توجه کنید:
و خدا بوی گفت نام تو یعقوبست اما بعد از این نام تو یعقوب خوانده نشود بلکه نام تو اسرائیل خواهد بود پس او را اسرائیل نام نهاد و خدا ویرا گفت من خدای قادر مطلق هستم بارور و کثیر شو و جماعتی از امتها از تو بوجود آیند و از صلب تو پادشاهان پدیدار شوند و زمینی که بابراهیم و اسحق دادم بتو دهم و بذریت بعد از تو این زمین را خواهم داد. کتاب پیدایش باب 35 آیات 10 تا 12.
بعد از آن خداوند اسرائیل را برکت داد و 12 فرزند پسر نصیب او کرد از این رو خانواده یعقوب ملقب به اسرائیل را بنی اسرائیل مینامند در کتاب خروج باب اول آیات اول تا هفتم نام فرزندان (اسرائیل) آمد است.
بعد از آن فرزندان اسرائیل در سرزمین مصربارور و کثیر شدند و از حالت یک خانواده به یک قوم تبدیل گردیدند.
و بنی اسرائیل بارورو کثیر و منتشر شدند و کثیر و بی نهایت زورآور گردیدند و زمین (مصر) از اینها پر گشت. کتاب خروج باب 1 آیه 7.
و خدا اینچنین خود را بر ابراهیم، اسحق، یعقوب (اسرائیل) و خانواده اسرئیل و در آخر بر قومی بنام بنی اسرائیل مکشف کرد.
به بنی اسرائیل بگو چنین بگو یهوه خدای پدران شما خدای ابراهیم و خدای اسحق و خدای یعقوب ... خروج باب 3 آیه 15.
در حقیقت خداوند یهوه برای خود کشفی خود از آشنایی با یک شخص شروع و در ادامه با یک خانواده رفاقت و در آخر با یک قوم دوستی کرد. خدا ی یک نفره، خدای یک خانواده، و بعد هم خدای یک قوم شد. و در همین قوم بود که یهوه خدای بنی اسرائیل موسی نبی را برای آوردن شریعت وقوانین دینی که در نهایت منجر آشکار شدن گناه شد انتخاب کرد.
پس چه گوییم؟ آیا شریعت گناه است؟ بههیچروی! براستی اگر شریعت نبود، هرگز درنمییافتم گناه چیست. زیرا اگر شریعت نگفته بود «طمع مورز»، نمیتوانستم دریابم طمعورزیدن چیست؟ رساله رومیان باب 7 آیه 7.
با آمدن شریعت خدا به قوم خویش ثابت کرد و نشان داد که تخطی از قوانین گناه محسوب میشود و همچنین با دادن وقت کافی تا زمان عیسی مسیح به قوم بنی اسرائیل ثابت کرد انسان نمیتواند خود را از یوغ گناه آزاد سازد حتی اگر این انسان یک نبی باشد. داود که خود یک پادشاه و یک نبی از سوی یهوه بود اذعان کرد انبیاء هم گناه کار هستند او اینچنین میگوید:
اینک در معصیت سرشته شدم و مادرم در گناه بمن آبستن گردید.
مزمور باب 51 آیه 5.
پس میبینیم که حتی انبیائ خدا نمیتوانستند بشر را از گناه آزاد کنند آنها هم از نسل آدم و حوا بودند و گرفتار گناه موروثی.
اگر انسان در تمام طول عمرش از گناه آمرزیده و با خدا دوستی نمیکرد برای همیشه و دائما از خدا جدا میماند ولی یهوه خدای آسمان حدود دو هزار سال پیش پسر مولود شده و نخست زاده خود را که از ذات الهی بود به جهان فرستاد.
هنگامیکه لجه ها نبود من (عیسی) مولود شدم وقتیکه چشمه های پر از آب وجود نداشت.
کتاب امثال باب 8 آیه 24.
و او صورت خدای نا دیده است نخستزاده تمامی آفریدگان رساله کولسیان باب 1 آیه 15.
نخستزاده خدای نادیده مبرا از گناه بود و تنها کسی بود که میتوانست این گناه را بردارد او به جهان فرستاده شد تا گناهان ما را بر گردن بگیرد و ما را از قید گناه آزاد سازد و بار دیگر انسان را با خدا آشتی دهد. پسر خدا با ریختن خون خویش جریمه گناهان ما را خرید تا نجات را برای همگان فراهم کند.
زیرا خدا جهانرا اینقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را داد تا هر که بر او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد. انجیل یوحنا باب 3 آیه 16.
خوشبختانه خدای قادر و قدیر این فرصت را به همه انسانها داده است که هر کس به عیسی مسیح ایمان آورد نجات جاویدانی یابد.
و در هیچ کس غیر از او (عیسی) نجات نیست زیرا که اسمی دیگر زیر آسمان بمردم عطا نشده که بدان باید نجات یابیم. اعمال رسولان باب 4 آیه 12.
در حقیقت ما باید خداوند زنده را حمد گوئیم که آرام آرام و با حوصله با انسان رفاقت کرد رفاقتی که با یک نفربه نام ابراهیم شروع شد و بعد از آن یک خانواده را برای دوستی انتخاب کرد و سپس این رفاقت به یک قوم خاص گسترش یافت و دو هزار سال پیش دوستی او فراتر از یک قوم گردید و خدای همه اقوام روی زمین شد او همه را به دوستی دعوت میکند تا هر کس از هر قوم و قبیله ای که باشد به پسرش ایمان آورد و نجات یابد.
آنگاه عیسی نزدیک آمد و به ایشان فرمود: «تمامی قدرت در آسمان و بر زمین به من سپرده شده است. پس بروید و همۀ قومها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر، پسر و روحالقدس تعمید دهید و به آنان تعلیم دهید که هرآنچه به شما فرمان دادهام، بهجا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این عصر با شما هستم!» انجیل متی باب 28 آیات 18 تا 20
برادر شما یوحنا