با سلامی دوباره به شما عزیزان، در مقاله قبلی گفتیم که کاهن اعظم بعد از شنیدن ادعای مسیح عیسی لباس کاهنت خود را از وسط پاره کرد و جملات عیسی را کفر به خدا دانست، چرا که عیسی مدعی شد او با خدا مساوی است و در حقیقت او خود را یهوه عهد عتیق دانست. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به انجیل مرقس باب 14 آیات 61 تا 68 مراجعه کنید.
اگر ما عهد عتیق را بخوانیم متوجه خواهیم شد که پرستش تنها از آن خدای واحد است.
من هستم یهوه خدای تو که ترا از زمین مصر از خانه بندکی بیرون آوردم* ترا بحضور من خدایان دیگر نباشد.
کتاب تثنیه باب 5 آیه 6 و 7.
عزیزان اگر به عهد جدید مراجعه کنیم میبینیم که در این عهد نه تنها رسولان، بلکه فرشتگان خدا مانع پرستش دیگران نسبت خود شدند، چونکه مبادا آنها بجای خدا مورد پرستش واقع شوند. خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
اما چون آن دو رسول یعنی برنابا و پولس شنیدند جامهای خود را دریده در میان مردم افتادند و ندا کرده* گفتند ای مردمان چرا چنین {ما را پرستش میکنید) میکنید ما نیز انسان و صاحبان علتها مانند شما هستیم و بشما بشارت میدهیم که از این اباطیل رجوع کنید بسوی خدای حی که آسمان و زمین و دریا و آنچه را که در آنها است آفرید.
اعمال رسولان باب 14 آیات 14 تا 16.
و من یوحنا این امور را شنیدم و دیدم و چون شنیدم و دیدم افتادم تا پیش پایهای آن فرشته که این امور را بمن نشان داد سجده کنم* او مرا گفت زنهار نکنی زیرا که همخدمت با تو هستم و با انبیاء یعنی برادرانت و با آنانیکه کلام این کتابرا نگاه دارند. کتاب مکاشفه باب 22 آیات 8 و 9.
چنانکه از این آیات روشن است کسی بجز خدا نباید مورد پرستش قرار بگیرد. اما در مورد عیسی میبینیم که موضوع چیز دیگری را برایمان آشکار میکند و هرگز مسیح عیسی کسانی را که میخواستند او را پرستش کنند، ممانعت نکرد. خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
و چون او{عیسی مسیح}از کوه بزیر آمد گروهی بسیار از عقب او روانه شدند* که ناگاه ابرصی {جذامی} آمد و او را پرستش نمود گفت ای خداوند اگر بخواهی میتوانی مرا طاهر سازی.
انجیل متی باب 8 آیات 1 و 2.
او{عیسی مسیح} هنوز این سخنانرا بدیشان میگفت که ناگاه رئیسی {سرپرست عبادتگاه} آمد و او را پرستش نمود گفت اکنون دختر من مرده است لکن بیا و دست خود را بروی گذار که زیست خواهد کرد.
انجیل متی باب 9 آیه 18.
و چون به کشتی سوار شدند باد ساکن گردید* پس اهل کشتی آمده او را پرستش کرده گفتند فی الحقیقه تو پسر خدا هستی. انجیل متی باب 14 آیات 32 و 33.
و همچون در انجیل متی باب 15 آیه 25 و باب 20 آیه 20 و انجیل مرقس باب 5 آیه 6. میبینیم که در آیات مذکور عیسی مورد پرستش قرار گرفت ولی او هرگز مانع پرستش، پرستندگان خود نشد.
در مورد دیگری میتوان به سخنان عیسی توجه کرد چرا که سخنان او در راستای سخنان خداوند قرار داشت. مثلا به این عبارت توجه کنید:
شنیدید که به اولین گفته شده...... اما من به شما میگویم. این گونه عبارت را میتوان در انجیل متی باب 5 آیه 21 و 22 پیدا کرد. و باز میبینم که مسیح عیسی از داشتن تمام قدرتها در سیطره خود میگوید: تمامی قدرت در آسمان و زمین به من داده شده است. پس رفته همه امتها را شاگرد من بسازید. انجیل متی باب 28 آیات 18 و 19.
در عهد عتیق میبینم که خدا ده فرمان را برای پایه شریعت به قوم بنی اسرائیل میدهد، و باز میبینیم که مسیح عیسی میگوید حال من بشما حکم تازه ای میدهم. به شما حکم تازه میدهم که یک دیگر را محبت کنید. انجیل یوحنا باب 13 آیه 34. باز عیسی فرمود: هر آینه به شما میگویم تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد. انجیل متی باب 5 آیه 18. ولی جالب اینجاست که مسیح عیسی بعد از مدت زمانی میگوید:
آسمان و زمین زایل خواهد شد لیکن سخنان من هرگز زایل نخواهند شد. انجیل متی باب 24 آیه 35.
از سخنان مسیح عیسی درمیآبیم که او بر این باور بود که کلام او همان اقتدار کلام گذشته در عهد عتیق بوده است، مسیح عیسی از پیروان خود نه تنها خواست که از او اطاعت کنند بلکه از آنها خواست که بنام او دعا کنند. به این آیات توجه کنید:
هر چیزی را که اسم من سوال کنید بجا خواهم آورد.... اگر به اسم من طلب کنید من آن را بجا خواهم آورد.
انجیل یوحنا باب 14 آیات 13 و 14.
اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، آنچه که شما بطلبید برای شما بجا میآورم.
انجیل یوحنا باب 15 آیه 7.
در حقیقت در واکنش به این سخنان حواریون مسیح عیسی بنام او دعا میکردند و دعاهای خود را به حضور او بیان میکردند.
بنام خداوند ما عیسی مسیح هنگامیکه شما با روح من با قوت خداوند ما عیسی مسیح جمع شوید.
رساله اول قرنتیان باب 5 آیه 4.
و چون استیفان را سنگسار میکردند او دعا نمود گفت ای عیسی خداوند روح مرا بپذیر.
اعمال رسولان باب 7 آیه 59.
اگر عزیزان با انصاف به آیات مندرج در این مقاله توجه کرده باشند و همچنین با توجه به راهها متفاوتی که عیسی بیان کرده، به روشنی و با صراحت او خود را یهوه زمان معرفی میکند. حالا چه به گفته های او ایمان داشته باشیم و چه به گفته های او ایمان نداشته باشیم متوجه خواهیم شد که مسیح عیسی در حین که جسم انسانی داشت، ادعای خدای را هم داشته است. علاوه بر ادعاهای خود عیسی، شاگردانش نیز ادعای الوهیت سرورشان را پذیرفته بودند و این ادعاها از طرف شاگردانش به طرقهای متفاوتی بیان شده است. شاگردان عیسی در تائید الوهیت عیسی او را اول آخر و ابتدا و انتها، الف و یا، نور حقیقی، صخره، داماد، رئیس شبانان، شبان اعظم میدانستند. به این آیات توجه کنید:
و چون او را دیدم مثل مرده پیش پایهایش افتادم و دست راست خود را بر من نهاده گفت ترسان مباش من هستم اول و آخر و زنده. گفته یوحنا در کتاب مکاشفه باب اول آیه 17.
شخصی از جانب خدا فرستاده شد که اسمش یحیی بود* او برای شهادت آمد تا بر نور شهادت دهد تا همه بوسیله او ایمان آورند* او {یحیی} آن نور نبود بلکه آمد تا بر نور {عیس} شهادت دهد* آن نور حقیقی بود که هر انسانرا منور میگرداند و در جهان آمدنی بود. انجیل یوحنا باب 1 آیات 5 تا 9.
و همه همان شرب روحانیرا نوشیدند زیرا که میآشامیدند از صخره روحانیکه از عقب ایشان میآمد و آن صخره مسیح بود. اول قرنتیان باب 10 آیه 5.
در آنروز ملکوت آسمان مثل ده باکره خواهد بود که مشعلهای خود را برداشته به استقبال داماد بیرون رفتند.
انجیل متی باب 25 آیه اول.
تا در وقتیکه رئس شبانان ظاهر شود تاج ناپژمرده {بی پایان} جلال را بیابید.
اول پطرس باب 5 آیه 4.
پس خدای سلامتی که شبان اعظم گوسفندان یعنی خداوند ما عیسی را به خون عهد ابدی از مردگان برخیزانید.
عبرانیان باب 13 آیه 20.
شاگردان مسیح همچنین تعلیم میدادند که مسیح عیسی زندگان و مردگان را داوری خواهد کرد. در یکی از سفارشهای پولس رسول به تیموتاوس چنین میخوانیم:
ترا در حضور خدا و مسیح عیسی که بر زندگان و مردگان داوری خواهد کرد قسم میدهم و بظهور و ملکوت او.
رساله دوم تیموتاوس باب 4 آیه 1.
میبینیم که تمامی این عناوین در عهد عتیق مختص یهوه خدا بوده و حال در عهد جدید به مسیح عیسی اطلاق داده شده است. در عهد جدید در انجیل متی با متن آغاز میشود که میفرماید: عیسی "عمانوئیل" است یعنی "خدا با ما"
این عنوان در کتاب اشعیاء نبی در مورد مسیح موعود نبوت شده است.
بنابرین خود خداوند بشما آیتی خواهد داد اینک باکره حامله شده پسری خواهد زائید و نام او را "عمانوئیل" خواهد خواند. اشعیاء نبی باب 7 آیه 14.
هم چنین عنوان مسیح خود بیانگر همان مفهومی است که عنوان "ماشیح" {مسح شده} در زبان عبری میباشد. در کتاب زکریا نبی باب 12 آیه 10 میخوانیم که یهوه خدا میگوید: بر من که نیزه زده اند خواهند گریست . نویسندگان عهد جدید در نوشته های خود متذکر شده اند که این گفته به واقعه مصلوب شدن مسیح عیسی و نیزه خوردن او بر روی صلیب رخ داده است.
و باز کتاب دیگر {کتاب اشعیاء نبی} میگوید آن کسیرا که نیزه زدند خواهند نگریست.
انجیل یوحنا باب 19 آیه 37.
اینک با ابرها میآید و هر چشمی او را خواهد دید و آنانیکه او را نیزه زدند و تمامی امتهای جهان برای وی خواهند نالید بلی آمین. مکاشفه باب 1 آیه 7.
در این راستا پولس رسول در رساله خود به فیلیپیان از کتاب اشعیاء نبی به این جماعت بازگو میکند که میگوید:
تا بنام عیسی هر زانوئی از آنچه در آسمان و بر زمین و زیر زمین است خم شود* و هر زبانی اقرار کند که عیسی مسیح خداوند است برای تمجید خدای پدر.
فیلیپیان باب 2 آیات 10 و 11.
ای جمیع کرانهای زمین بمن توجه نمائید و نجات یابید زیرا من خدا هستم و دیگری نیست* بذات خود قسم خوردم و این کلام بعدالت از دهانم صادر گشته برنخواهد گشت که هر زانو پیش من خم خوتهد شد و هر زبان بمن قسم خواهد خورد. کتاب اشعیاء نبی باب 45 آیات 22 و 23.
پولس رسول در رساله خود به فیلیپیان از کتاب اشعیاء نبی به این جماعت در مورد خم شدن و اقرارهر شخصی در برابر مسیح عیسی سخن میگوید. و با این گفته او مسیح عیسی را "ماشیح" و "یهوه" میخواند.
ادامه دارد.....
برادر شما یوحنا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر