۱۳۹۳ شهریور ۲۷, پنجشنبه

آیا ایمانداران از قبل انتخاب شدند؟ قسمت اول


یکی از تعالیم که در بعضی از کلیساها به آن اعتقاد و تعالیم داده میشود موضوع   "از قبل انتخاب شدن" و یا "پیش برگزیدگی" میباشد. موضوعی که سالها  در بعضی کلیساها و جماعتها مطرح بوده است.

 بسیاری هستند که می گویند خدا از قبل بعضی از اشخاص را برای نجات  انتخاب کرده و هیچ کس جز ایشان نجات پیدا نخواهد کرد. این نظریه سالهاست که در بعضی از کلیساها تعالیم داده میشود. طبق این نظریه،  شخص نجات یافته ، هیچ ربطی به اشخاص دیگر که به ایشان کلام را بشارت دادند، ندارد. بلکه شخص منتخب ملزم به ایمان آوردن میباشد. ایشان ایمان میآورد چونکه خداوند در تقدیرش این را قرار داده واز قبل انتخابش کرده است. و اگر خدا نجات را در سرنوشت ایشان قرار ندهد و او را انتخاب نکند، آن شخص هرگز نجات پیدا نخواهد کرد.

این نوع دیدگاه معتقد است که  کاملاً این مسئله یعنی "نجات پیدا کردن" به دست خداست، و او تعیین میکند که چه کسی نجات پیدا کند و چه کسی محروم از این نجات. و خدا هر کسی را که میخواهد از پیش انتخاب کرده تا نجات یابد.

یعنی کسانی که برای نجات انتخاب شده اند، نجات پیدا میکنند و کسانی که انتخاب نشده اند  نجات پیدا نخواهند یافت. یعنی با این طرز تفکر و دیدگاه باید گفت:  خواست خدا بوده که اشخاص بیشماری  از نجات ساقط  بشوند.

این تعلیم، به نظر من و با مطالعاتی که دراین زمینه در کتاب مقدس داشتم یک نوع  تعلیمی

"راحت طلبانه" میباشد، به این دلیل که  مسئولیت نجات انسانها  به گردن خدا افتاده است. یعنی طبق این دیدگاه، خدا کسانی را که باید نجات پیدا کنند، از قبل انتخاب کرده است. پس اگر دلتان نمی خواهد درباره کلام خدا با دیگران صحبت کنید، مشکلی نیست. خدا همه کارها را انجام داده و لزومی ندارد  کسی برای دریافت نجات  سر راه شما ای فرزند خدا قرار بگیرد. چون از قبل برنامه ریزی شده، هرکس که باید نجات پیدا کند، نجات پیدا میکند و همه چیز بر عهده خداست. و شما خواهر و برادر عزیز در فکر برادران و خواهران گمشده نباشید چرا که سعی شما  در این مورد عبث میباشد.

من به شخصه این تعلیم را بدعت با کلام خدا، خطرناک و غلط تصور میکنم و یک نوع راحت طلبی در این دیدگاه میبینم. چرا که یک نوع بی مسئولیتی و بی ارادگی در بشارت دادن  به دیگر گوسفندان گمشده  محسوب میشود.

  با این نوع دیدگاه و نظریه خیلی از ایمانداران مسئولیتی در قبال بشارت دادن نمی بینند چونکه این دیدگاه به شخص ایماندار یاد میدهد  هر کسی که میخواهد ایمان بیاورد، ایمان خواهد آورد چون از قبل او برای این نجات خوانده شده است.  من معتقد هستم چنانکه در کتاب مقدس آمده: " خدا پسرش را برای همه انسان ها داد". یعنی  خدا "همه" را برای نجات پیدا کردن انتخاب کرده است. پس با همین آیه ما میتوانیم نظریه فوق را ناصحیح و غیر کتاب مقدسی معرفی کنیم.

طبق آیات بیشماری که در کتاب مقدس آمده، میتوانیم این را بفهممیم  که خدا همه را برای نجات انتخاب کرده است. خواهش میکنم به این آیات از رساله اول تیموتاوس باب دوم آیه چهار توجه کنید:

 

"نجات دهنده ما خدا ... كه مي خواهد جميع مردم نجات يابند و به معرفت راستي گرايند. "

 

اگر عزیزان به آیه فوق توجه کنند میبینند که  آیه به ما می گوید، خواست خدا این است که همه انسان ها نجات یابند. یعنی، "جمیع مردم"   و این نشان میدهد که اوهمه را یکسان میبیند و کسی را نسبت به کس دیگری برتری نداده است و وعده  پسرش برای همگان  میباشد. در حقیقت  او پسرش را برای همه مردم داد. برای همه از هر قوم و نژاد که باشند و هر جای این کره خاکی زندگی  کنند. این اراده، خواست و انتخاب واقعی خداست. این چیزی است که در آیات 5 و 6 باب دوم رساله اول تیموتاوس میگوید: خواهش میکنم توجه کنید:

 

"زيرا خدا واحد است و در ميان خدا و انسان يك متوسطّي است يعني انساني كه مسيح عيسي باشد، كه خود را در راه همه فدا داد، شهادتي در زمان معيّن. "

 

عزیزان مسیح عیسی خود را به جهت کفاره همه  فدا کرد و نه فقط برای بعضی از انسانها. او برای همگان  جریمه  پرداخت تا همه رستگار شوند.  اگر او چنین کاری را برای همگان کرد، پس نظریه از "پیش برگزیدگی" معنا پیدا نمی کند و طبیعتاً این نظریه به این معنا میباشد که   خدا تنها  تعدادی را برگزید و مابقی را رد کرده است. و بنظر اینجانب اگر چنین باشد خدا، خدای محبت نمیتواند باشد.

در این رابطه مثلی میاورم.  شما به فرض یک پزشک متخصص هستید، و تمام  سعی شما در مداوا کردن همه بیماران بیمارستانی است که در آن مشغول بکار هستید. شما این توانایی را در خود میبینید چون اولا یک متخصص هستید و ثانیا از لحاظ مالی میتوانید مخارج کل بیمارستان را پرداخت کنید و بالاترین جزا ممکن را برای بهبودی بیماران بدهید تا آنها را شفا دهید.

حال سوالی در این رابط پیش میآید. اگر شما واقعا توانایی بهبود همه بیماران را داشته باشید و سعی شما بر این است که همه بیماران  شفا پیدا کنند. تنها عده محدودی را کمک میکنید؟     مسلما خیر، چون سعی شما در بهبود همه بیماران است پس دوست دارید که همه را مداوا کنید. حالا تصور کنید شما قدرت معالجه همه را داشته باشید ولی بعضی از بیماران را بدون معاینه و دادن دارو رها میکنید. چه حسی به شما دست می دهد زمانی که  به راحتی از کنار بیماری میگذرید و او را مداوا نمی کنید؟

 آیا  غمگین و اندوهگین نمی شوید؟  مسلما پاسخ شما به پرسش آری میباشد چون شما حاضر شده اید که بالاترین جزای ممکن را برای آنها  پرداخت کنید! شما می خواهید همه آن بیماران  شفا پیدا کنند.  من فکر می کنم خدا هم همینطور است. او پسرش را داد یعنی بالا ترین هزینه ممکن برای همه. و میخواهد که همه از آن بهره ببرند. او می خواهد همه از قدرت تاریکی آزاد باشند و به ملکوت پر محبت پسر منتقل شوند.

حال عزیزان به این آیات توجه کنند:

 

" زيرا خدا جهان را اينقدر محبّت نمود كه پسر يگانه خود را داد تا هر كه بر او ايمان آورد، هلاك نگردد بلكه حيات جاوداني يابد. زيرا خدا پسر خود را در جهان نفرستاد تا بر جهان داوري كند، بلكه تا به وسيله او جهان نجات يابد. آنكه به او ايمان آرد، بر او حكم نشود؛ امّا هركه ايمان نياورد الآن بر او حكم شده است، بجهت آن كه به اسم پسر يگانه خدا ايمان نياورده. "   انجیل یوحنا باب سوم آیات 16 تا 18

 

کلام خدا میگوید: خدا جهان را محبت نمود و پسریگانه خود را برای تمام جهان داد. به این معنا  "تا همه از طریق او نجات یابند."

پس وقتی خدا یگانه  پسرش را داد، تنها برای  قسمتی از جهان او را نداد. بلکه برای همه جهان  !

خدا نمی خواهد فقط تعدادی از بیماران را معالجه  کند. او می خواهد همه آنها  شفا پیدا کنند. پس خدا "نجات" را   برای همه آورده است. زیرا بخاطر همه بود که او این بهای با ارزش را داد. هیچ انسانی در کل جهان وجود ندارد که خدا بخواهد او گمشده بماند و نجات پیدا نکند.

 

پس شاید برای شما عزیزان سوالی پیش بیاید و بگوید: وقتی صحبت از برگزیدگان در کتاب مقدس میشود به چه معنایی است؟      

  "انتخاب شده" و یا "برگزیده"  یعنی کسی شما را انتخاب کرده و شما انتخاب او هستید. اراده قطعی خدا اینست که همه انسان ها نجات یابند. و خدا هم به همین منظور هزینه آنرا با فدای جان پسرش، پرداخت کرد.

حال اگر خدا می خواهد همه انسان ها نجات یابند، یعنی او همه انسان ها را انتخاب کرده تا نجات پیدا کنند. به بیان دیگر باید بگویم، وقتی کلام خدا از ما به عنوان برگزیده و انتخاب شده یاد می کند، به هیچ وجه به این معنا نیست که ما نسبت به بقیه ای که انتخاب نشده اند، انتخاب شده ایم. همه انسانها برای نجات انتخاب شده اند و  این انتخاب خدا برای همه مردم میباشد.(اگر چه متاسفانه همه پیشنهاد او را نمی پذیرند.) در عوض منظور کلام خدا از اینکه ما را "برگزیده" می خواند، این هستش که ما برای نجات برگزیده شده ایم. نجات خواست و اراده و انتخاب خدا برای همه است.

 بنابراین در ارتباط با نجات همه توسط آن برگزیده شده اند. هرچند همه هدیه خدا را قبول نمی کنند و در نتیجه نجات پیدا نمی کنند و درگمراهی باقی میمانند. اما ایشان به این خاطر گمراه نمی شوند که خدا آنها را برای نجات انتخاب نکرده. بلکه بخاطر اینکه خودشان انتخاب کردند که خواست خدا را قبول نکنند. پس  ما ایمانداران به مسیح بخاطر این نجات پیدا نکردیم که خدا ما را نسبت به بعضی دیگر برگزیده است،  بلکه ما نجات پیدا کردیم، چون که خودمان انتخاب کردیم که خواست خدا در زندگی مان کرده شود و این راه را قبول کردیم.

پایان قسمت اول ادامه دارد......

 

برادر شما کشیش یوحنا

هیچ نظری موجود نیست: