۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

کتاب مقدس و ایرانیان قسمت اول

با مشاهده چند شخصیت بزرگ ایرانی در کتاب مقدس جالب دانستم که یک مقاله در این رابطه دراین وبلاگ بنویسم
 
 تا دوستان و حق جویان عزیز بیشتر با کتاب مقدس و رابطه ایرانیان با آن آشنا شوند. گرچه ایرانیان قوم برگزیده خدا همانند قوم بنی اسرائیل نبودند اما با خواندن کتاب مقدس متوجه میشویم که ایران یکی از ملیتهایی بود که خدای قادر مطلق آن را برگزید تا اراده مقدس خود را به انجام برساند. اگر با کتاب مقدس آشنا باشیم میبینم که این کتاب ایران را به عنوان سرزمین پارس معرفی میکند سرزمین شخصیتهای معروفی چون استر و دانیال نبی.  با خوانده کتاب مقدس متوجه میشویم که این سرزمین بوسیله خدا بنیانگذاری شده تا قوم یهود را  که در  گذشته به دست بابلیان اسیر بودند نجات و رهایی دهد. برای مثال میتواند به کوروش کبیر اشاره کنیم که خداود به این پادشاه بزرگ اجازه داد تا یهودیان که به اسارت رفته بودند به اورشلیم باز گرداند.
 جالب اینجاست که نام و زندگی و کارهای این پادشاه ایرانی توسط یکی از انبیاء خدا بنام اشعیاء نبی 150 سال قبل از تولد این پادشاه  پیشگویی شده بود. به این آیه توجه کنید:
خداوند بمسیح خویش یعنی به کوروش که دست راست او را گرفتم تا بحضور وی امتها را مغلوب سازم و کمرهای پادشاهانرا بکشانم تا درها را بحضور وی مفتوح نمایم و دروازها دیگر {دروازهای بابل} بسته نشود چنین میکوید.     کتاب اشعیاء نبی باب 45 آیه 1.
در کتب عهد عتیق نام پادشاهان دیگر پارس {ایران} ذکر شده از جمله داریوش پادشاه که با زکریا نبی و حجی نبی همزمان بود. و یا استر و همسرش خشایارشا که بر پارس حکومت میکردند که وسعت حکومتشان از هندوستان تا کشور اتیوپی در قاره افریقا ادامه داشت. کتاب مقدس از اردشیر پادشاه سخن میگوید که به نحمیا نبی اجازه داد تا به اورشلیم برگردد و دیوارهای این شهر را بنا کند. از جمله شخصیتهای کتاب مقدس میتواند به دانیال نبی، استر، عزرا و نحمیا نبی اشاره کرد که در امپراطوری آن زمان ایران زندگی میکردند. 
برای ما ایرانیان این افتخار است که بگوییم نام ایران و ایرانیان در کتاب مقدس ذکر شده کشوری که با 2500 سال سابقه تاریخی یکی از پر افتخارترین کشورهای موجود در عرضه ادب و دانش و صلح و آرامش در جهان است.
اشعیاء نبی در عهد عتیق میگوید که خدا ایران را بنیاد گذاشت تا مقاصد خودش را به انجام رساند. همانطوری که عزیزان میدانند کتب عهد عتیق تاریخ قوم برگزیده خدا را بیان میکند. در کتب عهد عتیق میخوانیم که زمانی که در ابتدا   قوم یهود توسط آشوریان و بعد از آن توسط امپراطوری بابل به اسارت رفتند خداوند ایران را در نقشه و مقاصد خودش بکار برد و این اهمیت سرزمین ایران را در تاریخ بشر نشان میدهد.
  آشوریان قومی هستند که از نسل آشور پسر دوم سام و نوه نوح میباشند. به این آیه توجه کنید:
پسران سام عیلام و آشور و ارفشکاد و لود . آرام.        کتاب پیدایش باب 10 آیه 22.
همانطوری که همگان مطلع هستند حکومت آشور وسیع و بسیار نیرومند بود و تقریبا کل خاورمیانه را از آن خود کرده بود. طبق گفته کتاب مقدس خداوند این امپراطوری را بوجود آورده بود تا اسرائیل را بخاطر گناهانشان تنبیه کند. به آیات توجه کنید:
وای بر آشور که عصای غضب من است و عصائیکه در دست ایشان است خشم من میباشد* او را بر امت منافق {اسرائیل} میفرستم و نزد قوم مغضوب خود مامور میدارم تا غنیمتی بریایند و غارتی ببرند و ایشانرا مثل کل کوچها پایمال سازند.
کتاب اشعیاء نبی باب 10 آیات 5 و 6.
خداوند با وجود آوردند این امپراطوری و احتمالا با بروز جنگ میان آشوریان و اسرائیلیان 10 طایفه شمالی اسرائیل در حدود سال 722 قبل از میلاد به اسارت این قوم در آمدند که بعضی از قوم یهود در میان مادها { ایران} ساکن شدند. به این آیات توجه کنید:
در سال نهم هوشع پادشاه آشور سامره را گرفت و اسرائیل را بآشور باسیری برد و ایشانرا در حلح و خابور بر نهر جوزان و در شهرهای مادیان  {ایران} سکونت داد.
کتاب پادشاهان دوم باب 17 آیه 6.
در کتب عهد عتیق یعنی در کتاب پادشاهان دوم  حدود 22 سال بعد یکی از پادشاهان آشور بنام سخاریب سعی کرد اورشلیم و یهودا را تصرف کند اما در این مورد شکست خورد.
و ترا و این  شهر{اورشلیم} را از دست پادشاه آشور خواهم رهانید و این شهر را حمایت خواهم کرد.   کتاب اشعیاء نبی باب 38 آیه 6.
 برای اطلاع بیشتر در مورد این حمله و عاقبت شکست این پادشاه به کتب دوم پادشاهان بابهای 18 و 19 و همچون کتاب اشعیاء نبی بابهای 36 تا 38 مراجعه کنید.
بعدها یهودا در سال 682 قیل از میلاد تسلیم بابلیان شد و عاقبت مردم آن به بابل تبعید شدند. برای آگاهی بیشتر به اطلاع شما دوستان عزیز میرسانم که امروزه در ایران حدود 35000 نفر آشوری زندگی میکنند و تعدادی از آنها به کشورهای غربی مهاجرت کردند. البته از این تعداد خیلی از آنها همانند ارامنه عزیز متاسفانه فقط اسمی مسیحی هستند و وابسته به کلیساهای سنتی خود میباشند.
بعد از امپراطوری آشوریان خداوند حکومتی دیگر بنام بابل بنا کرد که در زمان سلطنت نبوکدنصر باقی مانده های قوم اسرائیل و یهود را به بابل اسارت بردند. خواهش میکنم به این آیات توجه کنید:
پس پادشاه کلدانیان {پادشاه بابل} را که جوانان ایشانرا در خانه مقدس ایشان بشمشیر کشت و بر جوانان و دوشیزگان و پیران و ریش سفیدان ترحم ننمود برایشان آورد و همه {قوم یهودا} را بدست او تسلیم کرد*  و او سایر ظرف خانه خدا را از بزرگ و کوچک و خزانه های خانه خداوند و گنجهای پادشاه و سرورانشرا تماما به بابل برد* و خانه خدا را سوزانیدند و حصار اورشلیم را منهدم ساختند و همه قصرهایشرا به آتش سوزانیدند و جمیع آلات نفیسه آنها را ضایع کردند* و بقیه السیفرا {آنانی که زنده ماندند} به بابل به اسیری برد که ایشان تا زمان سلطنت پادشاهان فارس او را و پسرانش را بنده بودند* کلام خداوند به زبان ارمیا {یکی از انبیاء} کامل شود و زمین از سبتهای {قانون روز سبت} خود تمتع برد زیرا در تمامی ایامیکه ویران ماند آرامی یافت تا هفتاد سال سپری شد.
کتال دوم تواریخ باب 36 آیات 17 تا 21.
همانطوری که در کتب عهد عتیق نوشته شده خدای قادر مطلق امپراطوری بزرگ پارس {ایران} را بنا کرد تا امپراطوری بابل را تصرف و مجازات کند. در باب 29 کتاب ارمیاء نبی چنین آمده است:
خداوند میگوید چون مدت هفتاد سال {اسارت} بابل تمام شد من از شما تفقد {لطف} خواهم کرد و سخنان نیکو را که برای شما گفتم {قول دادم} انجام خواهم داد به اینکه شما را به این مکان باز خواهم آورد.        کتاب ارمیاء نبی باب 29 آیه 10.
در زمان امپراطوری بابل سرزمین ایران به مدت 70 سال در اسارت این امپراطوری یعنی بابل بود اما در آخر امپراطوری بابل به وسیله امپراطوری بزرگ پارس آزاد شد.
واقعیت اینجاست که کتب مقدس حقیقتا کلام خداست چرا که اشعیاء نبی 150 سال قبل از بدنیا آمدن  کوروش کبیر در مورد او صحبت میکند و نام او را در کتاب خود به عنوان نجات دهنده اسرائیلیان بیان میکند.
تصور کنید  شما 150 سال پیش زندگی میکردید یعنی حدود سال 1240 شمسی. آیا واقعا میتوانستید نام رئیس جمهور امروز ایران آقای احمدی نژاد و یا رئیس جمهور امریکا آقای اوباما را پیشگویی کنید؟
  
 ولی کلام خدا دقیقا جزئیات آینده را برایمان بیان میکند چون به وسیله انبیاء حقیقی همانطوری که خدا به آنها فرمود نگارش کردند.
حال ببینم که کلام خدا در مورد کوروش کبیر چه چیزی میگوید. همانطوری که در تاریخ ذکر شده کوروش پادشاه پارس در حدود 550 سال قبل از میلاد به قدرت رسید. به نظر من این لقب کبیر برای کوروش کاملا بجا است کسی که کلام خدا از او بدرستی یاد میکند باید کبیر باشد به این آیات توجه کنید:
و در باره کوروش میگوید که او شبان من است و تمامی مسرت مرا به اتمام خواهد رسانید و در باره اورشلیم میگوید بنا خواهد شد و در باره هیکل که بنیاد تو نهاده خواهد گشت.      کتاب اشعیاء نبی باب 44 آیه 28.
کیست که کسی را از مشرق برانگیخت که عدالت او را نزد پایهای وی میخواند امتها را بوی تسلیم میکند و او را بر پادشاهان مسلط میگرداند و ایشان را مثل غبار بشمشیر وی و مثل کاه پراکنده میگردد بکمان وی تسلیم خواهد نمود* ایشانرا تعاقب نموده به راهیکه با پایهای خود نرفته بود بسلامتی خواهد گذشت.     کتاب اشعیاء نبی باب 41 آیات 2 و 3.
خداوند به مسیح خویش یعنی کوروش که دست راست او را گرفتم تا بحضور وی امتها را مغلوب سازم و کمرهای پادشاهانرا بکشایم* و گنجهای ظلمت و خزاین مخفی را بتو خواهم بخشید تا بدانی که من یهوه که ترا به اسمت خوانده ام خدای اسرائیل میباشم* من او را به عدالت برانگیختم و تمامی راههایشرا راست خواهم ساخت شهر مرا بنا کرده اسیرانمرا آزاد خواهد نمود اما نه برای قیمت و نه برای هدیه یهوه صبایوت {خدای لشکرها} میگوید.    کتاب اشعیاء نبی باب 45 آیات اول و سوم و سیزدهم.
پس همگی شما جمع شده بشنوید کیست از ایشان که اینها را اخبار کرده باشد خداوند او {کوروش} را دوست میدارد پس مسرت خود را بر بابل {امپراطوری بابل} بجا خواهد آورد و بازوی او {کوروش} بر کلدانیان فرود خواهد آمد* من تکلم نمودم و من او {کوروش} را خواندم و او را آوردم تا راه خود را کامران سازد.
کتاب اشعیاء نبی باب 48 آیات 14 و 15.
در کتب عهد عتیق میبنیم که خداوند به کوروش وعده داده که دست راست این پادشاه را بگیرد و قدرت او زبانزده همه دنیا بشود و امپراطوری عظیم بابل را در هم بشکند و دروازه های او را مغلوب خودش بکند و جاهای ناهموار را هموار کند. کوروش سه تا از چهار امپراطوری بزرگ دنیای زمان خودش را مغلوب کرد که یکی از آنها امپراطوری مادها بود که با پیروزی بر آنها ایشان را جذب پارس کرد و یک کشور و یا سرزمین واحدی شدند. طبق گفته کلام خدا، خدای قادر مطلق به کوروش خزاین ظلمت را بخشید که به احتمال زیاد این به ثروت مملکت لیدیا در آن زمان اشاره دارد که کوروش قبل از حمله به بابل آن را فتح کرده بود. داستان و افسانه پادشاه میداس ممکن است ریشه در سرزمین لیدیا و شاه تاریخی آن سرزمین کروسس داشته باشد.
کارهای که کوروش برای قوم یهود انجام داد از این قرا بود او قوم به اسارت در آمده اسرائیل را آزاد کرد تا به سرزمین شان برگردند. در کتاب اشعیاء نبی در این رابطه آمده است که کوروش برای این منظور و این وظیفه از طرف خدا معین شده بود آنهم بدون انتظار دریافت پاداش. خواهش میکنم به این آیه توجه کنید:
من او را به عدالت برانگیختم و تمامی راههایشرا راست خواهم ساخت شهر مرا بنا کرده اسیرانمرا آزاد خواهد نمود اما نه برای قیمت و نه برای هدیه یهوه صبایوت میگوید.    کتاب اشعیاء نبی باب 45 آیه 13.
کوروش پادشاه ایران زمین آنطوری که در کتاب اشعیاء آمده بود بازسازی شهر اروشلیم را مهیا کرد. به برکت این پادشاه کبیر هزاران یهودی به شهر اورشلیم مراجعت کردند تا دیوراهای شهر را بنا کنند و بار دیگر این شهر را مستحکم کنند. به این آیات  توجه کنید:
و در باره کوروش میگوید که او شبان من است و تمامی مسرت مرا به اتمام خواهد رسانید و در باره اورشلیم میگوید بنا خواهد شد و در باره هیکل که بنیاد تو نهاده خواهد گشت.      کتاب اشعیاء نبی باب 44 آیه 28.
کوروش پادشاه فارس چنین میفرماید یهوه خدای آسمانها جمیع ممالک زمینرا بمن داده و مرا امر فرموده است که خانه برای وی در اروشلیم که در یهودا است بنا نمایم* پس کیست از شما از تمامی قوم او که خدایش با وی باشد او به اروشلیم مه در یهودا است برود و خانه یهوه را که خدای اسرائیل و خدای حقیقی است در اروشلیم بنا نماید.
کتاب عزرا باب اول آیات 3 و 4.
کوروش پادشاه ایران در بازسازی بنیاد معبد کمک  کرد.  البته در کتاب دوم تواریخ اگر کمی دقت کنیم میبینم که کوروش اعلان میکند که خدا او را بطور مخصوص جهت این کار معین کرده است ولی با در نظر گرفتن باب 44 اشعیاء نبی آیه 28 خواهیم فهمید که در آن زمان فقط بنیاد معبد نهاده شد. چون در کتاب عزرا ما داستان شادی قوم اسرائیل در بنیانگذاری معبد جدید و همینطور در ناامیدی و یاس قوم یهود که بر اثر ضدیت اقوام دیگر بود اشاره میکند. به هر حال کار بازسازی 50 سال بعد به رهبری حجی نبی و زکریا ابن عدو به پایان رسید. به این آیه توجه کنید:
و مشایخ یهود به بنا نمودن {معبد} مشغول شدند و بر حسب نبوت حجی نبی و زکریا ابن عدو کار را پیش بردند .....     کتاب عزرا باب 6 آیه 14.
کوروش پادشاه ایران زمین امپراطوری بابل را طبق روایت تاریخ همانطوری که اشعیاء نبی پیشگویی کرده بود مجازات کرد. پیروزی او بر امپراطوری بایل اینچنین بود که با سپاه خود بطور مخفیانه از مسیر رودخانه فرات در عراق که از وسط پایتخت آن زمان عراق یعنی بابل وجود داشت گذشت و شهر مستحکم بابل را متصرف شد. به پیشگویی این پیروزی توجه کنید:
پس همگی شما جمع شده بشنوید کیست از ایشان که اینها را اخبار کرده باشد خداوند او {کوروش} را دوست میدارد پس مسرت خود را بر بابل {امپراطوری بابل} بجا خواهد آورد و بازوی او {کوروش} بر کلدانیان فرود خواهد آمد* من تکلم نمودم و من او {کوروش} را خواندم و او را آوردم تا راه خود را کامران سازد.
کتاب اشعیاء نبی باب 48 آیات 14 و 15.
دوستان عزیز و حق جویان گرامی، این واقعا برای ما به عنوان یک ایرانی که در کتاب مقدس به عنوان یک ملت بهتر از اقوام دیگر مورد توجه قرار گرفتیم افتخار نیست؟ امپراطوری ایران بر خلاف سایر امپراطوریهای آشور و بابل که خداوند آنها را برای مجازات قوم خود انتخاب کرده بود برای نجات قوم خدا  در آن زمان یعنی قوم یهود بکار برد. باید این برکت بزرگ خدا را هم شکر گویم که امپراطوری ایران همانند دو امپراطوری دیگر آشور و بابل بعدها با برخورد و جنگ برای همیشه از بین نرفت و تا به امروز کشوری با قامت 2500 سال هنوز پا برجاست.
در خاتمه این مقاله که قسمت اول آن به حساب میاید میخواهم به شما عزیزان بنویسم که کلام خدا یک کتاب حقیقی و الهی میباشد که با پیشگویهای فراوان حقیقت خود را به اثبات رسانده است. یکی از این پیشگویها همین پیشگویی 70 سال اسارت یهودیان بوسیله امپراطوری بابل است که بعدها خداوند کوروش را به عنوان پادشاه آزاد کننده یهودیان پیش بینی کرده و آن را به انجام رساند. کتاب مقدس، کتابی است که از جانب خدای قادر مطلق طریق امید و شادی و حیات جاودانی را به ما انسان نشان داده است.
پایان قسمت اول
مقاله بعدی پنج پادشاه ایرانی در کتاب مقدس

برادر شما یوحنا

هیچ نظری موجود نیست: