۱۳۹۰ دی ۲۱, چهارشنبه

کتاب مقدس و ایرانیان قسمت دوم

همانطوری که در مقاله قبلی به شما عزیزان نوشتم  این  مقاله در مورد  پنج پادشاه ایرانی    میباشد  که نام آنها در کتاب مقدس ذکر شده  است.
 با خواندن فصل اول این مقاله فهمیدیم که بخشی از تاریخ ایران با تاریخ قوم بنی اسرائیل آمیخته شده است. اگر به تاریخ مراجعه کنیم میبینم که فاصله زمانی بین اسارت بابل و بازسازی اورشلیم یهودیان تحت فرمان پادشاهان ایران بودند و تاریخ آنها بر اساس این پادشاهان تاریخ گذاری شده است چون در زمان سلطه ایران بر اسرائیل آنها دیگر از خود پادشاهی نداشتند.
 کتابهای عزرا، نحمیا، استر، حجی نبی، زکریا نبی و ملاکی نبی همگی در دوران امپراطوری ایران نوشته شده و با خواندن این کتب  به رابطه ایرانیان باستان و قوم بنی اسرائیل پی میبریم. برای درک بهتر کتب مذکور نگاهی اجمالی به تاریخ ایرانیان باستان میکنیم. البته این را هم باید اضافه کنم اسامی بعضی از پادشاهان پارس به مرور زمان و در اثر ترجمه و پیشرفت زبان پارسی تغییر کرده است. با هم  نام چند پادشاهان ایران را با هم مرور میکنیم:
کوروش نام ایرانی کوروش کبیر در کتاب مقدس عهد عتیق با همان نام کورش ذکر شده که در سالهای 530 تا 539 قبل از میلاد در کتب اشعیاء نبی، دانیال نبی و عزرا آمده است به این آیات توجه کنید:
خداوند به مسیح خویش یعنی به کورش که دست راست او را گرفتم تا به حضور وی امتها را مغلوب سازم و کمرهای پادشاهان را بکشانم تا درها را بحضور وی مفتوح نمایم و دروازها دیگر بسته نشود چنین میگوید.      کتاب اشعیاء نبی باب 45 آیه اول.
در سال سوم کورش پادشاه فارس امری بر دانیال که به بلطشصر مسمی بود کشف گردید و آن امر صحیح و مشقت عظیمی بود پس امر را فهمید و رویا را دانست.
کتاب دانیال نبی باب 10 آیه اول.
و در سال اول کورش پادشاه فارس تا کلام خداوند به زبان ارمیا کامل شود خداوند روح کورش پادشاه فارس را برانگیخت تا در تمامی ممالک خود فرمانی نافذ کرد و آنرا نیز مرقوم داشت و گفت.    کتاب عزرا باب اول آیه اول.
کمبوجیه نام  پادشاه ایرانی در کتاب مقدس با نام اخشورش ذکر شده که در سالهای 521 تا 530 قبل از میلاد در کتاب عزرا آمده است. به این آیه توجه کنید:
و چون اخشورش {کمبوجیه} پادشاه شد در ابتدای سلطنتش بر ساکنان یهودا و اروشلیم شکایت نوشتند.   کتاب عزرا باب 4 آیه 6.
بردیای معروف به بردیای دروغین پادشاه ایرانی در کتاب مقدس بنام ارتحشستا ذکر شده که در سال 621 قبل از میلاد در کتاب عزرا آمده است. به این آیه توجه کنید:
و در ایام ارتحشستا بشلام و متردات و طبئیل و سائر رفقای ایشان به ارتحشستا پادشاه فارس نوشتند و مکتوب بخط آرامی نوشته شد و معنیش در زبان آرامی.
کتاب عزرا باب 4 آیه 7.
داریوش کبیر نام پادشاه ایرانی در کتاب مقدس به همان نام ذکر شده که در سالهای 486 تا 521 در کتاب عزرا نوشته شده است. به این آیه توجه کنید:
اما چشم خدای ایشان بر مشایخ یهودا بود که ایشان را نتوانستند از کار باز دارند تا این امر به سمع داریوش {پادشاه ایران} برسد و جواب مکتوب در باره اش داده شود.
کتاب عزرا باب 5 آیه 5.
آنگاه داریوش پادشاه فرمان داد تا در کتابخانه بابل که خزانه ها در آن موضوع بود تفحض کردند.   کتاب عزرا باب 6 آیه اول.
خشایارشا نام پادشاه ایرانی در کتاب مقدس با نام اخشورش ذکر شده که در سالهای 465 تا 486 در کتاب استر آمده است. البته این اخشورش با اخشورش {کمبوجیه} یکی نیست و فقط هم نام او در کتاب مقدس میباشد. حال خواهش میکنم به این آیه توجه کنید:
در روز هفتم چون دل پادشاه از شراب خوش شد هفت خواجه سرا یعنی مهومان و بزنا و حربونا و بغتا و زاتر و کرکسرا که در حضور  اخشورش پادشاه خدمت میکردند امر فرمود.        کتاب استر باب اول آیه 10.
اردشیر دراز دست نام پادشاه ایرانی در کتاب مقدس با نام ارتحشستا ذکر شده که در سالهای 423 تا 464 قبل از میلاد در کتب نحمیا و عزرا آمده است. باز باید در اینجا این را یاد آوری کنم که این ارتحشستا با ارتحشستا {بردیای دروغین} یکی نیست و فقط هم نام او در کتاب مقدس میباشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد اردشیر دراز دست به این آیات توجه کنید:
و در ماه نیسان {یکی از ماه های عبری } در سال بیستم ارتحشستا پادشاه واقع شد که شراب پیش وی بود و من شرابرا گرفته به پادشاه دادم و قبل از آن من در حضورش ملول نبودم.       کتاب نحمیا باب دوم آیه اول.
و بعد از این امور در سلطنت ارتحشستا پادشاه فارس عزرا ابن سرایا ابن عزریا ابن حلیقا.        کتاب عزرا باب 7 آیه اول.
و این است صورت مکتوبی که ارتحشستا پادشاه به عزرای کاهن و کاتب داد که  کاتب کلمات وصایای خداوند و فرایض او بر اسرائیل بود.    کتاب عزرا باب 7 آیه 11.
به اطلاع شما دوستان و حق جویان گرامی میرسانم که در تاریخ سه پادشاه به نام اردشیر وجود داشت. اولی اردشیر درازدست که از سال 423 تا 464 قبل از میلاد سلطنت کرد.
دومی اردشیر دوم بود که از سالهای 359 تا 430 قبل از میلاد و سومی اردشیر سوم بود که از سالهای 337 تا 368 قبل از میلاد موجود بود. حال به جزئیات و خصوصیات این پادشاهان توجه کنیم. از جزئیات کوروش کبیر شروع میکنیم:
کوروش کبیر بنیادگذار امپراطوری ماد و پارس بود که سرزمینهای ماد و لیدیه و بابل را فتح کرد.او معروف به رهایی بخشی مهربانی بود که اجازه داد ملتها خدایان خود را پرستش کنند. او سعی کرد نسبت به اسیرانی که در دوره حکومت نبوکدنصر پادشاه بابل و جانشینانش عذاب کشیدند خیرخواه و نیکخواه باشد. او به یهودیان اجازه داد که به اورشلیم بازگردند و آنها را کمک کرد تا از نظر مالی معبد اروشلیم را بازسازی کنند. برای اطلاعات بیشتر به قسمت اول این مقاله مراجعه کنید.
همانطوری که شما عزیزان مطلع هستند کمبوجیه پسر کوروش کبیر بود که بجای پدرش جانشین شد. او بعد از مرگ پدرش کوروش زمانی که به سلطنت رسید مامور شد تا مصر را فتح کند و این کار را با موفقیت انجام داد. تاریخ ایران در مورد کمبوجیه چنین میگوید او در راه بازگشت از پیروزیهای خود چنین شنید که بردیا نامی ادعا کرده که برادر او میباشد و تخت پادشاهی را به تصرف خود در آورد. کمبوجیه در راه بازگشت جان داد و در گذشت. نام این پادشاه در کتاب مقدس چنانکه قبلا ذکر شد بنام اخشورش قید شده است به این آیه توجه کنید:
و چون اخشورش پادشاه شد در ابتدای سلطنتش بر ساکنان یهودا و اورشلیم شکایت نوشتند.     کتاب عزرا باب 4 آیه 6.
دوستان عزیز و حق جویان گرامی، چنانکه قبلا نوشتم نباید این اخشورش {کمبوجیه} را با اخشورش {خشایارشا} همسر استر ملکه پارس {ایران} اشتباه گرفت.
همانطوری که در بالا ذکر شد بردیا معروف به بردیا دروغین غاصب سلطنت کمبوجیه با چند ماه سلطنت دستور داد که در تمامی امپراطوری خود همه مردم از مالیات عفو شوند و در این میان او پیروان بسیاری پیدا کرد. بعد از چندی داریوش با حمایت سپاه پارس بردیای دروغین را اسیر کرد و در آخر او را کشت و مدعی تاج و تخت او شد.   دوستان گرامی، اسم بردیا در کتاب مقدس ارتحشستا قید شده است. به این ایه توجه کنید:
و در ایام ارتحشستا بشلام و متردات و سائر رفقای ایشان به ارتحشستا پادشاه فارس نوشتند و مکتوب بخط آرامی نوشته شد....      کتاب عزرا باب 4 آیه 7.
در اینجا لازم است قید کنم این ارتحشستا را نباید با اردشیر که بیش از نیم قرن بعد از آن به سلطنت رسید اشتباه گرفت.
همانطوری که تاریخ میگوید داریوش  بعد از قتل بردیا دروغین در مدت دو سال 9 پادشاه را در نوزده شورش محلی سرکوب کرد. جالب اینجاست که این پیروزیها بر سنگ نوشته ای در کرمانشاه در بیستون ثبت شده است.  داریوش در مدت پادشاهی خود کار بنای کاخهای تخت جمشید در 50 کیلومتری شمال شیراز  را آغاز کرد.
عزیزانی که تخت جمشید را از نزدیک مشاهده کردند  میدانند که در تالار اصلی نوشته ای موجود میباشد که اینچنین بیان میکند: منم داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه سرزمینها که این کاخ را بساخت. داریوش حقیقتا یک مدیر مدبری بود که نظام کار آمدی را در زمان خود بوجود آورده بود.
یک شعاری در پست ایالات متحد موجود است که میگوید: نه باران، نه برف، نه تگرگ نمیتواند ماموران پست را از انجام وظایفشان باز دارد.  در حقیقت این نوشته از داریوش پادشاه ایران نشات میگیرد. چنانکه تاریخ نشان میدهد او به دشواری توانست جلوی امپراطوری یونان را بگیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد داریوش پادشاه ایران، عزیزان میتوانند به بابهای پنجم و ششم کتاب عزرا مراجعه کنند.
همانطوری که قید شد خشایارشا پسر داریوش  بود. و بنای تخت جمشید در شیراز و جنگ با یونانیان را ادامه داد. طبق نوشته های عهد عتیق کتب مقدس خشایارشا همسر استر ملکه پارسی بود باید توجه داشته باشیم که این نام را هم نباید با اخشورش {کمبوجیه} اشتباه گرفت.
اردشیر دراز دست پسر خشایارشا بود او نیز عمارت تخت جمشید  را ادامه داد. در کتاب مقدس نوشته شده که او به عزرا اجازه داد تا یهودیان بیشتری را به اورشلیم بفرستد از جمله  به نحمیا  اجازه داد تا به اورشلیم برگردد و آن را مرمت کند. برای اطلاعات بیشتر به کتب نحمیا و عزرا بابهای 1 تا 13 و بابهای 7 تا 10 این کتب مراجعه کنید.
بنا معبد در زمان داریوش پادشاه ایرانی انجام شد. خدا به واسطه حجی نبی این نوید را داد. به این آیه توجه کنید:
در روز اول ماه ششم از سال دوم داریوش پادشاه کلام خداوند بواسطه حجی نبی و به زربابل بن شالتیئیل والی یهودا و به یهوشع بن یهوصادق رئیس کهنه رسیده گفت*
پس کلام خداوند بواسطه حجی نبی نازل شده گفت* آیا وقت شما است که شما در خانه های مسقف خود ساکن شوید و این خانه خراب بماند؟   کتاب حجی نبی باب اول آیات 1 و 3 و 4.
تمام کتاب حجی نبی به منظور تشویق یهودیان به تکمیل بنای معبد اورشلیم نوشته شده حجی نبی به مردم میگوید که ایشان در خانه های مجلل زندگی میکنند در حالیکه خانه خدا خرابه باقی مانده و اینکه ایشان بخاطر غفلت از امور خدا در زندگی پیروز و کامیاب نخواهند شد. به این آیات توجه کنید:
پس کلام خداوند بواسطه حجی نبی نازل شده گفت* آیا وقت شما است که شما در خانه های مسقف خود ساکن شوید و این خانه خراب بماند؟ پس حای یهوه صبایوت چنین میگوید دل خود  را براههای خویش مشغول سازید*  بسیار کاشته اید و اندک حاصل میکنید میخورید اما سیر نمیشوید و مینوشید لیکن سیرآب نمیکردید (رخت) میپوشید اما نمیشوند و آنکه مزد میگیرد مزد خویشرا در کیسه سوراخ دار میگذارید*  پس یهوه صبایوت چنین میگوید دل خود را براههای خود مشغول سازید* بکوه برآمده و چوب آورده خانه را بنا نمائید و خداوند میگوید ار آن راضی شده جلال خواهم یافت* منتظر بسیار بودند و اینک گمشد و چون آنرا بخانه آوردید من بر آن دمیدم یهوه صبایوت میپرسد که سبب این چیست سبب این است که خانه من خراب میماید و هر کدام از شما بخانه خویش میشتابید.
  کتاب حجی نبی باب اول آیات 3 تا 9.  
آنکه دو نبی یعنی خحی نبی و زکریا ابن عدو برای بهودیانیکه در یهودا و اورشلیم بودند بنام خدای اسرائیل که با ایشان میبود نبوت کردند* و در آنزمان زربابل بن شالتیئیل و یشوع بن یوصاداق برخاسته به بنا نمودن خانه خدا که در اورشلیم است شروع کردند و انبیای خدا همرا ایشان بوده ایشانرا مساعدت مینمودند.   کتاب عزرا باب 5 آیات 1 تا 2.
در آن زمان دشمنان اسرائیل به آغاز کار بنای معبد اعتراض کردند و گزارشی برای داریوش پادشاه فرستادند  که تازه به پادشاهی رسیده بود به این امید که باز دستور توقف کارها داده شود اما همانطوری که در کتاب عزرا آمده داریوش پادشاه در بایگانی کوروش پادشاه اعلامیه اصلی یافت که اجازه داده بود یهودیان به اسرائیل برگردند و معبد اورشلیم را از نو بسازند و از خزانه مالی ایران کمک  فراوان دریافت کنند در نتیجه کار بنای معبد اورشلیم به پایان رسید.
 
به آیات مربوطه توجه کنید:
و در آنزمان زربابل بن شالتیئیل و یشوع بن یوصاداق برخاسته به بنا نمودن خانه خدا که در اورشلیم است شروع کردند و انبیای خدا همرا ایشان بوده ایشانرا مساعدت مینمودند.   کتاب عزرا باب 5 آیه 2.
دوستان و حق جویان گرامی، برای اطلاعات بیشتربه اطلاع برسانم باید این را در نظر بگیرند که میان آیات پایانی کتاب عزرا باب 6 و آیات اولیه کتاب مذکور باب 7 یک فاصله زمانی تقریبا پنجاه سال وجود دارد. که در این مدت 50 سال وقایع کتاب استر  رخ داده شد.   خدا میان یهودیانی که بعد از اعلامیه کوروش در ایران و بابل ماندند عمل میکند.
 به احتمال زیاد آرامگاه استر ملکه ایران و مردخای در شهر اکباتان {همدان} موجود میباشد.
پایان قسمت دوم
مقاله بعدی و قسمت سوم  در مورد ملکه ایرانی استر میباشد.

برادر شما یوحنا  

هیچ نظری موجود نیست: